Thursday 23 April 2020

PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) MELAWAN COVID 19

Perintah Kawalan Pergerakan atau PKP merujuk kepada satu arahan kerajaan untuk mengawal pergerakan rakyat atas sebab-sebab untuk mengekang merebaknya sesuatu wabak yang berjangkit. Nama ni asing bagiku kerana sepanjang hampir 50 tahun hidup, perkara seperti ini belum pernah aku alami. Dengan pengistiharan PKP ini dan termaktub menjadi undang-undang menyebabkan semua rakyat tidak kira apa pangkat dan darjat perlu akur dengan perintah PKP ini. Pihak kerajaan boleh mengambil tindakan keras terhadap mana-mana rakyat yang ingkar tidak kira siapa hatta pemimpin masyarakat atau menteri sekalipun kecuali dengan kebenaran pihak berkuasa. 

Sepanjang tempoh PKP ini, rakyat di seru Stay At Home dan berkurung di rumah saja. Tidak boleh sesuka hati ke mana-mana tanpa arah tujuan hatta walau keluar di tepi rumah sekalipun.. asal saja keluar rumah dikira melanggar PKP. Tak boleh ke masjid untuk berjemaah, tidak boleh berkumpul, tidak boleh ke rumah kawan atau bersembang dengan jiran-jiran, tidak dibenarkan mengadakan majlis. Yang dibolehkan cuma hanya seorang ketua keluarga keluar untuk pergi ke kedai membeli barang keperluan asas melainkan mereka yang ada surat kebenaran khas untuk ke tempat kerja. Sekiranya langgar arahan PKP mereka akan didakwa di mahkamah, dipenjarakan, didenda, dikuarantin, diberi amaran keras dan diberi jaminan polis. Sekiranya mereka kakitangan awam, hal ini boleh menjejaskan rekod perkhidmatan bahkan boleh ditamatkan perkhidmatan. Begitu juga mereka yang bersara, wang persaraan boleh dihentikan pembayaran oleh kerajaan. Oleh itu, akur arahan kerajaan, Stay At Home. Buat kerja apa-apa yang patut di dalam rumah.

Bagi mereka yang berada atau memiliki rumah di atas tanah atau memiliki rumah yang luas, kesan PKP tidaklah terasa sangat, tetapi bagi mereka yang tinggal di rumah flet  atau rumah PPRT.. untuk menghabiskan masa sehari pun bukan main seksa. Ruang rumah yang sempit, penghuni ramai, ditambah sekarang ni musim panas, memang bahang siang dan malam. Maka tidak hairan kalau kes kemiskinan bertambah tinggi, kes penderaan, kes perceraian dan kes sumbang mahram meningkat secara drastik sepanjang tempoh PKP. Ada terdapat cubaan membunuh diri kerana tidak tahan dari segi psikologi untuk menghadapi situasi begini. 

Alhamdulillah, rakyat Malaysia terkenal dengan sikap prihatin dan dermawan. Boleh dikatakan semua penduduk di negara ini tidak mengalami masalah kelaparan sepanjang tempoh sukar ini kerana ramai warga kita yang suka membantu mereka yang susah.. Bantuan demi bantuan disalurkan oleh individu, biro masjid dan surau, jiran tetangga, pemimpin masyarakat, NGO, sedara mara dan lain-lain termasuk Pusat Zakat, dan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang turut memainkan peranan menyalurkan bantuan demi memastikan penduduk miskin tidak kelaparan dan dibantu. Kerajaan juga turut membayar Wang Bantuan Nasional B40 dan T40 supaya rakyat ada wang untuk berbelanja. Pihak Kementerian Keselamatan Negara juga memberi jaminan bahawa keperluan asas mencukupi sepanjang tempoh PKP ini malahan berlebihan. 

Kalau masa banjir besar di Kelantan pada tahun 2014, munculnya wira yang tak didendang iaitu Raja Shamrin yang banyak membantu dan menderma mereka yang susah. Alhamdulillah, pada musim PKP ini muncul juga seorang lagi Wira yang tak didendang iaitu Ustaz Ebit Liew yang menjadi wira mengagih dan berkongsi kekayaan dan wang derma dengan pihak frontliner, serta penduduk miskin tanpa mengira bangsa dan agama. Seluruh pelosok tanah air ustaz Ebit ni pergi untuk menyampaikan bantuan pada mereka yang memerlukan. Alangkah beruntungnya negara kita sekiranya ada ramai penderma macam ustaz Ebit Liew ini walaupun ada segelintir atau sebilangan kecil yang tidak senang dengan cara Ustaz Ebit ini memberi sumbangan.

Barisan hadapan peperangan melawan Virus Covid 19 di Malaysia ini ialah para frontliner yang diketuai oleh Pengarah Kesihatan Malaysia sebagai Jeneral. Perang dunia ketiga kali ini memerlukan strategi peperangan yang kompleks,tepat dan berkesan untuk menewaskan pihak musuh yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Negara maju yang mempunyai ketumbukan tentera yang maha kuat, sejata perang yang canggih termasuk memiliki senjata nuklear yang berlebihan serta mempunyai jet tempur yang tidak boleh dikesan radar, mempunyai kapal perang yang beratus meter panjangnya dan besarnya boleh memuatkan beberapa padang bola, boleh membawa peledak nuklear dan melancarkan jet pejuang di atas deknya, memiliki kereta kebal yang paling kebal di dunia.. tetapi tewas tersungkur di tangan virus pendemik yang amat halus ini berjuta kali ganda lebih halus daripada burung ababil. 

Frontliner yang berperang, manakala rakyat support dengan stay at home dan akur arahan untuk putuskan rantaian penyebaran Covid 19. Itu saja strategi melawan untuk menewaskan Covid ini.. tidak perlu kepada Jet pejuang, kerata kebal atau senjata nuklear. Dan senjata yang paling ampuh ialah DOA.. doa alim ulamak, doa orang miskin, doa orang teraniaya, doa budak-budak dan doa orang yang mula insaf.. diadun sekali menjadi senjata ampuh untuk melawan Covid ini. Hanya Allah yang mampu memusnahkan Virus halimunan ini. Teruskan berdoa.. doa kita didengar.. negara kita sudah hampir bebas.. kita sudah hampir menang. Semoga lepas ni ekonomi kita pula mencanak naik..Allah maha mengentahui..Kun Fa Yakun.. semua kuasa di tangan Allah.

Alhamdulillah.. sepanjang tempoh PKP ini kita mendapat rehat secukupnya yang sebelum ini tidak cukup rehat akibat kesibukan. Kita ada banyak masa bersama keluarga, boleh berjemaah bersama keluarga, boleh melakukan seberapa banyak amal ibadat, boleh belajar mengaji, boleh menghafal doa, menghafal surah, memantau anak-anak, mengajar anak-anak, mengemas rumah, menghias rumah, memasak, belajar memasak, bercucuk tanam di tepi-tepi rumah, dan yang paling penting.. kita dapat menjaga puasa kita sebaik mungkin kerana tidak perlu ke bazar ramadhan atau ke Gedung Beli Belah membeli baju raya atau persediaan raya yang boleh membuatkan puasa kita kurus kerana melihat perempuan seksi. Kita juga boleh berjimat cermat sepanjang tempoh PKP ini. Gunakan duit untuk membeli barang yang perlu sahaja.

Sesungguhnya.. sekiranya melihat daripada apa yang tersirat, banyak manfaat Allah hantar Virus ini kerana boleh menyedarkan manusia, boleh menginsafkan dan boleh membezakan mana manusia yang redho dan manusia yang tak kenang dek untung. Pemimpin-pemimpin yang baik dan pemimpin yang ego, angkuh, bongkak, sombong dan takbur. Alam juga gembira kerana atmosfera sudah mula bersih, air sungai sudah mula jernih walau mengalir di tengah pusat bandar, binatang liar sudah berani keluar, ikan di dalam sungai dan dilaut sudah kembali banyak. Oleh hal yang demikian, bersyukurlah kita dengan apa yang berlaku.. berfikiran positif.. bertawakal.. berdoa.. amalkan doa-doa pendinding yang diajar oleh ustaz-ustaz.. jaga kebersihan.. buang sifat buruk.. jaga tanggungjawab terhadap keluarga dan buat apa yang patut. Jangan langgar arahan PKP.. jadilah rakyat yang berguna untuk negara.. lepas habis PKP ni.. sama-sama kita bantu kerajaan memacu ekonomi agar cepat pulih. STAY AT HOME.. LEBIH LAMA LAGI.. SABARRRRRR..

SEKIAN TERIMA KASIH.. 

No comments:

Post a Comment