Saturday, 15 September 2012

NASIB SEORANG GURU

Kesian betul jadi guru zaman sekarang, dah la kerja semakin bertimbun, anak-anak murid pula semakin nakal tak terkawal. Jadi budak sekolah ada jugak orang backup kalau apa-apa berlaku atas dia tapi kalau berlaku kat atas kepala cikgu.. tak de sapa nak cover. sendiri buat sendiri tanggung. Kalau dulu-dulu ibu bapa selalu suruh anak-anak jadi cikgu sebab kerja cikgu senang. Pukul 7.30 masuk kerja, pukul 1.30 tengah hari dah balik. Lagipun jadi cikgu banyak cuti. Cikgu juga dipandang tinggi dalam masyarakat. Tapi itu cerita duluuuuuuuuu. Cerita sekarang sangat jauh berbeza. Jadi cikgu masa dulu memang laa senang sebab anak-anak murid perangai tidak seperti sekarang, walau nakal macam mana pun masih lagi ada nilai hormat kat cikgu tapi murid sekarang biarpun masih kat sekolah rendah, tapi dah tahu maki hamun cikgu. kalau dia tak maki, mak bapak dia datang sekolah untuk maki, kalau tidakpun surat khabar yang tolong maki. Semuanya seronok untuk maki cikgu sebab cikgu sekarang macam rimau tua yang tak bergigi. Tak de orang takut. Budak pukul cikgu, hanya diberi nasihat. Kalau cikgu pukul budak alamat masuk balai polis beri keterangan, lepas tu naik turun mahkamah. Budak-budak seronok tengok cikgu yang selalu pukul dia untuk mendidik, terpampang dalam surat khabar jadi berita sensasi.




Mengikut kiraan matematik, Kalau 15 orang murid pukul cikgu seorang, bermakna dapat 15 bijik penumbuk cikgu tu. Kalau setiap orang bagi satu penumbuk dan satu penyepak maka cikgu tu dapat 15 bijik penumbuk dan 15 bijik penyepak sama dengan 30 habuan. Tapi... kalau cikgu tu seorang pukul 15 orang pelajar maka cikgu tersebut mesti menjawab soalan 15 orang peguam atau 15 orang ibu dan 15 orang bapa yang akan datang ke sekolah untuk meminta kepastian daripada cikgu tu kenapa anak dia dipukul.

Budak sekarang mudah kalau nak buat jahat kat cikgu. Telan pil kuda dua butir tunggu kejap biar naik kat kepala lepas tu mula lah boleh mengganas semahunya. Tak sempat terajang cikgu, pegi calar kereta cikgu atau pegi simbah cat kat kerata cikgu. 


Kawan aku dulu dah kena macam ni akibat perbuatan anak-anak murid yang menyimpan dendam  terhadapnya.

Bila kena pil kuda, budak tu akan jadi tak normal dan berani melakukan apa saja. Kalau tak puas hati lagi dia pegi bakar sekolah atau bakar bilik disiplin. Kalau tak sempat bakar, dia simbah cat. 


Bilik disiplin selalu menjadi mangsa amukan pelajar 
Lebih teruk lagi, ada pelajar yang ugut sampai nak bunuh cikgu. Terukkkknya.. salah siapa ni kalau perkara macam ni berlaku. Mak bapak dia tak hantar belajar sekolah agama ke? atau dah memang budak tu samseng sebab ramai samseng yang jadi idolanya. 



Budak dulu kalau nak marah kat seseorang cikgu, dia tunggu hari guru barulah dendam kesumat tu dibalas. Masa ada perlawanan bola sepak antara guru dan murid sempena sambutan hari guru.. dia pun mula hink cikgu mana yang nak dibentes tulang kering sampai benjol atau dia siku pinggang cikgu. Lepas main, terus salam dan selesai. Dendam dah berbalas. Tu jee laa cara nak balas dendam kat cikgu. Tapi sekarang, dalam kelas pun dia bantai. Tak cukup dalam kelas, tunggu pulak kat luar sekolah, siap call kawan-kawan dari sekolah lain untuk sama-sama kenduri belasah cikgu. Bila keadaan tak terkawal, bukannya pelajar dibuang atau digantung sekolah, tapi cikgu pulak yang ditukarkan ke tempat lain.



Apabila budak sekolah sekarang dah tak boleh dipukul, tak boleh dijentik, disentuh, dimarah pun tak boleh, maka cikgu pun cuma diam je laaa. tak yah laa nak cari pasal.Tapi tak selesai juga sebab dituduh tak bertanggungjawab, tak de integriti, tak kreatif menangani masalah kebejatan perlakuan pelajar dan macam-macam tohmahan. Ibu bapa sekarang tak seperti ibu bapa dulu yang bagi rotan kat cikgu supaya pukul anak dia untuk mendidik. Ibu bapa sekarang tunggu peluang untuk kenakan cikgu ada laa. Nak kongsi satu pengalaman, masa tu aku jadi imam solat asar. Masa tengah solat fardu asar dalam surau, ada seorang pelajar ganggu rakan sedang sujud. Dia jentik 'telur' sampai berair mata kawan tu menahan rasa senak. Bila dah selesai solat, budak tu mengadu kat aku. Aku pun bagi tahu kat guru disiplin. Guru disiplin tu panggil budak nakal tersebut minta kepastian. Budak tu pun mengaku yang dia buat apa yang aku laporkan.Guru disiplin tersebut rotan satu kali kat atas tapak tangan. Keesokan hari, parent budak tu datang sekolah cari guru disiplin yang rotan anak dia. Jumpa je cikgu tu tanpa banyak soal terus..." cikgu, berani cikgu rotan anak saya. Cikgu tahu tak, dari budak tu merah sampai sekarang tak pernah saya jentik pun dia. Kalau cikgu nak pukul, pukulah anak sendiri. Cikgu ingat saya hantar budak tu sekolah kat sini nak bagi cikgu pukul dia ke? BONGOK..."

Malas aku nak cerita panjang-panjang pasal masalah cikgu dalam mendidik anak bangsa pada zaman sekarang. Sape yang jadi cikgu dia tahu lah. Yang tak jadi cikgu mungkin ada yang paham dan mungkin ada yang tak paham dan mungkin ada juga yang buat-buat tak paham bagaimana sukarnya cikgu zaman sekarang nak menghadapi karenah pelbagai pihak untuk mentarbiah insan yang bernama pelajar menjadi modal insan berkualiti sepertimana yang diharapkan oleh Kementerian Pendidikan.


video

No comments:

Post a Comment