Saturday, 13 July 2013

CARA-CARA NAK BUAT NASI KERABU MATDINGUNUNG

                 NASI KERABU KUNING MATDINGUNUNG

Entri masakan pertama dalam bulan puasa ni Matdingunung nak ajar para suri rumah tentang cara menyediakan NASI KERABU untuk berbuka puasa buat sekeluarga. Kalau selalu kita makan nasik dan lauk-pauk kat bazar Ramadhan, apa kata hari minggu cam ni kita masak sendiri menu untuk hidangan keluarga. Air tangan isteri yang sediakan menu tentu dapat memikat hati suami. Alhamdullilah.. resepi ni agak menguntungkan kerana saya akan ajar sekali dengan cara-cara untuk membuat solok lada.NASI KERABU memang sesuai dijadikan juadah berbuka kerana menu ini pembuka selera, santai dan tidak berat. Penyediaannya juga tidaklah susah sangat, buat sambil main-main pun boleh.

Saya akan ajar satu persatu mengikut tertib cara-cara menyediakannya bermula dengan langkah pertama:

                           CARA-CARA MENANAK NASI


Masukkan beberapa helai daun limau purut


Masukkan Sedikit serbuk kunyit (warna kuning) Kemudian tanak lah. Kalau nak nasi kerabu biru torquise, masukkan bunga nasi kerabu biru tu. Tapi ingat.. kalau nak buat nasi kerabu biru, JANGAN masukkan Daun Limau Purut.
Bunga Nasi Kerabu



            CARA MEMBUAT TUMIS NASI KERABU
          Bahan-bahannya:

          Bawang merah
          Halia
          Serai
          Cili Kering
          Asam keping


                              Cara-cara membuatnya;
Bahan-bahan yang diperlukan


Selain santan dan kerisik


Blender semua bahan kecuali kerisik dan santan




Seletah minyak panas masukkan asam keping


Kemudian masukkan bahan yang telah diblender tadi


Kacau dan biarkan sehingga naik baik dan berwarna keemasan. kemudian masukkan santan  dan budu. 
Masakkan dengan api perlahan sehingga menjadi pekat

Nilah rupa tumis yang sudah betul-betul masak

                       CARA-CARA BUAT SAMBAL KELAPA


Bakar ikan dulu


Sampai jadi macam ni


Sambil-sambil tu. goreng kelapa parut. Gunakan api yang perlahan


Hingga jadi macam ni. Kena sentiasa kacau kelapa tu takut hangus. Kalau hangus nanti sambal kita jadi pahit
Bahan-bahan yang perlu ditumbuk ialah bawang merah, halia, isi ikan. tumbuk lumat




Tumbuk sampai lumat leit


Kemudian campurkan dengan kerisik. gaul sebati dah siap

                          CARA-CARA BUAT SOLOK LADA


Belah lada dengan hati-hati


kemudian buang bijinya





bahan-bahannya ialah lada, lada hitam, sebiji setengah bawang besar, ikan bakar tawar yang sudah diperisi dua ekor, sepotong halia, asam limau dan sebiji telur. 


Selain tu, isi kelapa yang telah digoreng dan yang tidak digoreng juga diperlukan


Tumbuk bahan-bahan tadi sekaligus sehingga lumat dan sebati kemudian asingkan




Kemudian tumbuk pula Isi kelapa yang tidak digoreng

selepas lumat isi kelapa yang tidak digoreng, masukkan pula kelapa yang digoreng


Selepas kelapa tadi ditumbuk, gaul hingga rata kemudian masukkan satu sudu kecil garam


Sedikit Ajinamoto


Pecahkan sebiji telur


Perah sedikit Asam Limau


Kacau hingga sebati. Jangan lupa gaul sekali dengan bahan yang ditumbuk tadi iaitu isi ikan, halia, bawang dan lada hitam


Sumbatlah bahan-bahan yang telah diadun tadi


sumbat kasi penuh dan cantik


masukkan ke dalam periuk dan direbus bersama sedikit santan


Gunakan api yang perlahan atau sederhana

EKSESORI-EKSESORI NASIK KERABU YANG SUDAH COMPLETE DISEDIAKAN


Daging bakar.. sedikit garam, sedikit ajinamoto, sedikit halia, sedikit kunyit, dua ulas bawang putih. Tumbuk sekaligus sapu kat daging kemudian perap sekejap sebelum dipanggang.


Solok Lada yang sudah siap


Telur Masin


Kerisik Kelapa Yang sudah siap


Ayam goreng kunyit


Tumis nasi kerabu


Daging bakar + Ayam Goreng


Budu


Nasi Kuning

                                 TAMBAHAN EKSESORI


Bawang Jeruk

Ikan Celup Tepung
Keropok Goreng

                             SET LENGKAP NASI KERABU





Sekian sahaja resepi masakan pada hari ini. Diharap menu ini membuka selera tuan-tuan dan puan-puan seisi keluarga menikmati jaudah berbuka yang ringkas tetapi... pergh.. akan tambah berkali-kali. Rasa cam tak nak sudah. Bini saya sediakan ni pun sebab anak sulungnya balik dari asrama. So.. isteri sediakan menu kegemaran untuk anak sulong berbuka sebab kat asrama katanya makanan untuk berbuka sangat simple. 

Aku cadangkan apa kata korang buat jus buah untuk minuman petang ni. NASIK KERABU VS JUS BUAH perghhh,... 







SEKIAN TERIMA KASIH.. SELAMAT BERBUKA PUASA KEPADA SEMUA PELAYAR BLOG MATDINGUNUNG.

No comments:

Post a Comment