Saturday 8 February 2014

MENIKMATI MUSIM SEJUK DI KAMPUNG


Assalamualaikum.. hai lama bebenor rasanya aku tak menulis. Ramai juga kawan yang tanya.. nape lame dah tak masuk entri baru?

Memanglah.. baru-baru bukak sekolah ni, aku kurang ada masa nak mengadap pc. Lagipun pc aku tak berapa sihat, berat semacam seperti ada banyak ternak virus. Dah suruh anak buah reformat, tapi ada masalah lain pula. Bila buka, tak nak shut down, terbiar loading sampai pagi. Terpaksalah tutup secara brutal dengan cara tutup suis kat plug.

Cerita tentang musim sejuk kat kampung ni bukanlah satu cerita rekaan.. ianya betul-betul berlaku. Patutlah dalam fb, tweet, blog, surat khabar ada tersenarai suhu beberapa tempat di Kelantan ada yang mencecah sehingga 17 darjah celcius iaitu sama level dengan Kota London. Pukul 11 pagi masih ada kabus. Kebetulan kampung aku masih banyak pokok kerana dikelilingi oleh bukit, maka aku juga berkesempatan merasai nikmat suhu yang sama level macam kat Arsenal. Patutlah abang aku kata, kalau nak balik cuti raya cina nanti, bawa balik baju tebal skali. Peliknya.. pukul 12 tengah hari walaupun panas terik tapi angin yang bertiup masih sejuk seolah-olah tinggal di Cameron Highland atau berada di puncak gunung. Embun menitis bagaikan hujan pada awal pagi. Anak-anak yang sebelum ini amat sukar nak berselimut, tup..tup.. balik hari tu masing-masing tidur berbungkuskan selimut.

Kampung aku turun salji


Aku bercadang cuti raya cina hari tu nak masuk la ke Aring untuk merasai suhu pagi yang lebih sejuk sambil-sambil buat aktiviti mencari udang galah..kebetulan abang aku kata, masa sekarang amat sesuai untuk memburu udang galah sebab baru lepas banjir. Lagipun air sungai sekarang amat jernih kerana lama sudah tidak hujan. Tapi malangnya.. ubat tuba udang tak dapat diperoleh sebab banyak kedai tutup sempena raya cina. Maka.. tak jadi pegilah. Melepaslah satu  program mega aku pada tahun ini.

Tak pee.. masih banyak aktiviti yang boleh aku lakukan masa cuti sempena raya cina kat kampung. Salah satunya, membersihkan kebun peninggalan arwah ayah aku. Menebas semak-samun seluas setengah ekar sama penat dengan bermain badminton selama 3 jam. Peluh keluar mencurah-curah membasahi baju yang dipakai. Terasa ringan badan selepas melakukan kerja-kerja kampung macam ni. 

Cuci kebun adalah aktiviti wajib apabila aku balik kampung

Berbudi kepada tanah.. hadiah peniggalan orang tua untuk anak-anak telah aku manfaatkan

Kebetulan cuti raya cina berlaku masih dalam bulan maulud, maka ramai jiran yang buat kenduri maulud terutamanya dekat-dekat nak berakhir bulan maulud. Lepas jumaat, jiran sebelah rumah panggil selawat maulud kat rumahnya. Sembelih kambing dua ekor. Perghhhh.. kena nasi kambinglah aku hari tu bersama dengan kerabu pucuk, ikan kering tambam dan sambal jantan. Banyaknya aku makan sebab aku memang suka sangat makan gulai kerutuk kambing campur dengan buah ara. 

Keesokan hari, aku berkejar pula ke rumah kakak aku di Kota Bharu kerana dia pun buat kenduri maulud. Juga sembelih seekor kambing yang besar. Menunya hampir sama dengan rumah jiran aku yang aku pegi semalam cuma yang berbeza ikan rebus goreng saja. Kakak aku tak goreng ikan kering tambam sebagai menu sampingan sebaliknya dia goreng ikan rebus. Perghhh.. lagi sedap. Berpinggan-pinggan aku tambah. Gula dalam darah aku yang naik dah tak aku peduli. Susah nak dapat peluang makan gulai kerutuk kambing kat KL kalau bukan kat kampung. Soal gula dalam darah yang naik tu kita tolak tepi dulu.. masa balik KL nanti barulah kita kawal semula pemakanan untuk meneutralkan balik kandungan gula dalam darah.

Berada 5 hari kat Kelantan sempena cuti raya cina telah memberi aku peluang untuk menjejak kawan-kawan lama yang berada dan bertugas di Kelantan. Rakan pertama dapat ku jejak ialah Nazri ( Lembek ) iaitu rakan satu rumah sewa dan course mate aku masa kat universiti. Setelah berbelas tahun terpisah tanpa khabar berita, teruja sangat nak berjumpa. Malam tu aku pergi jumpa Lembek kat kedai Mat Spicy di Kota Bharu. Wah! dah banyak berubah dah kawan aku tu. Perut pun dah boroi.. warna kulit tak berubah.. still gelap. Badan dia sedikit naik. Sekarang jadi cikgu dan mengajar di salah sebuah sekolah di tengah bandar Kota Bharu. Banyak benda aku bersembang pada malam tu sehingga ke larut malam. Cerita berkisar kepada kenangan-kenangan manis masa tinggal di rumah sewa dan masa menuntut di universiti. Kesempatan berjumpa ini juga aku turut berkongsi cerita kawan-kawan lama yang masih boleh dihubungi dan bertukar-tukar nombor telefon kawan-kawan lama.

Keesokan hari.. seorang lagi kawan lama yang satu rumah sewa dan satu course mate dapat aku jejak iaitu Mohd Fathani ( Nangka ). Perghhh... Nangka ni banyak perubahan fizikal. Tubuhnya begitu kurus dan wajahnya juga telah menunjukkan kematangan melebihi usia. Nangka ni sekarang mengajar di salah sebuah sekolah dalam daerah Kuala Krai. Selain mengajar.. Nangka ni juga buat kerja-kerja sampingan untuk menambahkan pendapatan antaranya berniaga kecil-kecilan, Nangka juga turut berjinak-jinak dengan usahawan hartanah iaitu beli dan jual tanah. Selain tu.. Nangka juga mempunyai sebuah jentera pengaut 'CASE' yang dibuat sewa. Wahh.. ligat juga kepala otak kawan aku tu berniaga. Patutla kepala makin botak, tubuh kurus melidi.. sebab ligat berfikir dan kuat bekerja.

Pagi tu sebenarnya aku ada buat appoiment nak jumpa dengan Zamre ( TESL ) yang juga geng rumah sewa masa belajar kat UPM dulu, tapi.. oleh sebab ada komitmen lain maka pertemuan tu terpaksa ditangguhkan. Tesl ni sebenarnya dah berkali-kali kata nak jumpa aku tapi oleh sebab 'timing' tak kena maka terpaksa tangguh.. tangguh.. tangguh.. dan tangguh. Masa aku berada kat Kota Bharu, dia tak ada dalam negeri sebab bawa anak isteri pergi bercuti.Bila dia balik.. aku pula ada hal. Tak pe lahh.. bila ada masa nanti kita jumpa. Tesl ni katanya kerja Brooker Saham. Dah pakai kereta besar. Syukurlah.. rezeki kita masing-masing. Tuah ayam nampak di kaki.. tuah manusia siapalah yang tahu.

Apapun.. aku nak ucapkan tahniah kepada geng rumah sewa aku iaitu Hanafiah ( KETOT ) sebab dialah puncanya kami geng-geng rumah sewa kembali bersatu. Dengan tertubuhnya group whassup yang Ketot sebagai admin, dia berjaya mengumpulkan kesemua geng rumah sewa aku masa belajar kat Universiti dulu setelah berbelas-belas tahun tak bertemu dan berhubung. KETOT, LEMBEK, NANGKA, TESL, BUBUK, MATDIN, CHEMPEDAK, TIMUNG semuanya dah berhubung dalam whassap kecuali JINTAK saja yang masih menyepikan diri.. Tapi boleh dihubungi untuk bertanya khabar kerana nombor telefon Jintak ada dalam phone book masing-masing.

Benarlah kata Nangka " pabila kita dah berusia dan masing-masing dah mempunyai kerjaya dan beranak-pinak, maka kita akan kembali untuk mencari rakan-rakan lama untuk berkongsi nostalgia lalu sebagai hiburan ". Terhibur sebenarnya apabila dapat berjumpa dengan rakan-rakan lama yang kita pernah hidup bagaikan saudara dan melalui kisah suka duka bersama-sama. 

No comments:

Post a Comment