Thursday 17 August 2023

XPDC MEMANCING DI PERAIRAN PULAU ANGSA

Assalamualaikum... lama betul Matdin tak menulis.. banyak event yang sudah tertinggal tak didokumentasi dalam ini blog . Seakan blog ini sudah terkubur.. Namun tidak sama sekali.. selagi DinGunung masih hidup sihat, selagi itu DinGunung akan menulis untuk mengumpul aktiviti-aktiviti outdoor MatDin dalam blog ini. Mungkin ada peminat DinGunung yang tertunggu-tunggu entri baharu daripada DinGunung.. 

OK.. tarikh dah belated.. rasanya peristiwa ini berlaku 18 Januari 2023.. sudah 7 bulan berlalu.. baru skarang nak buatkan blog untuk dia.. Hahahah.. nampak macam dah takde minat nak menulis hehehe..

Kali ni trip outdoor aku ialah memancing di perairan Pulau Angsa. Aku ambik bot Suhaimi.. katanya tekong ni terkenal kerana berupaya mengesan lubuk-lubuk ikan. Nk dapat bot dia bukan senang, kena tempah 5 bulan lebih awal. Aku pergi seramai 5 orang iaitu Pojer Bajau Sungai, Pro Zafir, Iwer dan Bilal Kamal. 

Hasil yang dapat memang tidak mengecewakan.. seronok laa jugak dapat tarik banyak ikan besar. Selalunya kalau mancing kat kelong atau tepi sangkar ikan, dapat anak-anak gelama jer.. tapi kali ini lebih drp tu.. banyak ikan besar bro.. Kalau kongsi2 rezeki sama banyak, alhamdulillah.. dapat 2 kali masak untuk dimakan bersama keluarga. Ikan fresh memang sedap dimakan. Hanya yang biasa mancing jer tahu betapa nikmatnya makan ikan fresh terus dari ladang. Kalau ikan jenahak merah dibuat kari, perghhhhh.. cukup pejal dan kenyal isinya..

Dari pagi sampai petang mancing memang puas hati lah.. tapi kalau tak tahan mabuk, boleh tuang isi perut kerana olak agak kuat. Bot teroleng-oleng ke kiri dan ke kanan. Nasib baik cuaca cukup baik, jadi takdelah kena pukul dek ribut. Ok..aku share gambar2 jackpot utk korang nilai berbaloi ke tak gi mancing dengan bayaran bot rm600 termasuk umpan.


Mancing santai-santai, sambil tenangkan fikiran merasa suasana ambik angin laut

                                                                                    

Hasil pertama Iwer.. Ikan umpan


Sesuai dengan title Bajau Laut dan Sungai.. hasil pertamanya tidaklah mengecewakan
Hasil kedua Pro Pir.. anak tanda

Hasil pertama Pir pun agak paduuu

Hasil ketiga Pir.. Kerapuuu
Yesss.. Bajau sungai/laut kita, dapat ikan lagi.. besar pulak tu saiznya
Bilal Kamal dengan hasil pertamanya
Yeesssss.. giliran DinGunung bawa naik jenahak.. Yess.. yesss.. puas hati. Tapi sekor ni jah laa yang dapat hahaha
Amalan biasa DinGunung.. acara wajib.. menikmati ketenangan dengan tidur dalam beberapa puluh minit. Hobi Matdin ialah tidur atas bot

Lapar laaa plak.. maklumlah dah masuk kul 2 ptg.. Jamah bekal la dulu. Bekal disediakan oleh DinGunung berupa telur ike budu, sardin dan ikan gelama bekok goreng serta gelama ikan masin. sedapp dan menyelerakan.

Jackpot oleh Bilal Kamal.. senangin yang paduu.. berat dalam 2 kilo setengah. Pakai umpan anak gelama hidup

 Haaa.., selepas menikmati gamabar-gambar ini.. korang nilaikan sendiri sama ada berbaloi atau tidak turun memancing dengan bayaran sebanyak yang disebut.. Sebenarnya banyak lagi ikan yang agak bersaiz kecil yang dapat.. cuma tak diambil gambarnya.. Cukup publish yang jackpot sahaja.
Sekian terima kasih

1 comment:

  1. sentiasa menunggu post drp Abe Din..harap kekalkan momentum rajin menulis dlm blog ni..

    ReplyDelete