Wednesday 31 May 2023

ORIENTASI SAHABAT BARU DI KELONG TELOK GONG

 Assalamualaikum..

Sekarang ni kat sekolah aku mengajar sudah ramai cikgu baru yang masuk.. semuanya level adik-adik aku.. sebagai otai di sekolah, aku bertindak untuk menganjurkan aktiviti supaya antara kami rakan sekerja tidak kira baharu atau otai, akan berkawan rapat. Hal ini sudah tentu akan menyeronokkan setiap kali pergi bekerja. Walau sesibuk mana kita  bertugas di sekolah, kalau disokong oleh kawan-kawan pasti kerja yang sukar akan menjadi mudah ibarat kata ' Berat Sama Dipikul, Ringan Sama diJinjing' @ ' Hati gajah sama di lapah. hati nyamuk sama dicicah'. Proses untuk merapatkan hubungan ini amat penting agar timbul rasa hormat cikgu-cikgu baru ni terhadap cikgu lama.

Seperti biasa, proses untuk merapatkan hubungan ukhwah sesama rakan setugas tak kira baru atau lama perlu diadakan aktiviti.. selain aktiviti bersukan seperti main futsal, bola sepak, boling, badminton atau golf.. aktiviti percutian boleh dilakukan.. oleh hal yang demikian, sempena cuti Hari Thaipusam iaitu 3 & 4 Feb 2023, aku menganjurkan aktiviti memancing di Kelong Purple Inn kat Telok Gong. Aktiviti ini adalah kesinambungan aktiviti yang telah pun diadakan sebelum ini. Seramai 7 orang cikgu menyertai aktiviti ni iaitu Din Gunung ( kapten ), Jafny, Wak Jol, Faris, Amer, Subaqir dan Hafiz, Manakala MawarD sebagai jurulatih turut dijemput serta dua orang anak cikgu yang mempunyai minat mendalam terhadap aktiviti memancing.

Seramai 5 orang cikgu lagi iaitu Ustaz Sham, En Ardi, Wak Jali, Syafiq dan En Supra tidak dapat hadir akibat masalah kesihatan dan pertembungan aktiviti kekeluargaan dan perayaan.

Aktiviti ni nampak simple, tapi mampu meninggalkan kesan mendalam terhadap hubungan ukhwah antara kami. Bagi mereka yang baru mengenali pancing, seronok betul bila mereka dapat menaikkan ikan walaupun sekadar ikan buntal. Aktiviti ini bukan sekadar nak dapat hasil untuk dibawa balik makan dengan anak isteri di rumah, tapi lebih pada itu apabila sebahagian hasil yang diperoleh terus dimasak dan makan bersama nasi panas dengan kawan-kawan di atas kelong. perghh, amat menyelerakan.. 

Program ukhwah seperti ini seharusnya diadakan setiap tahun kerana terbukti berkesan untuk melahirkan rakan sekerja yang tak berkira dalam melakukan tugas. Hujung tahun ni kita pergi lagi bagi memenuhi permintaan rakan sahabat yang tak berkesempatan hadir pada edisi baru ni.. sekian terima kasih.. 




Persiapan rapi dibuat sebelum bertarung

Hasil sulong En Hafiz 

Antara hasil yang diperoleh setelah lebih 3 jam bertarung

Ni ore panggil. ' MEMBANGAU '

Menang pada gaya

Hj Wak Jol.. rezeki dia lebih murah

Macam-macam jenis ikan dia berjaya bawa naik

Layan sunset

Malam hari kita layan daun.. 

Layan breakfast yang disediakan oleh abg Din Gunung

dah nak balik ni..

sampai sudah di jeti


Antara senjata Ket Subaqir

Ikan yang diperoleh.. terus di goreng.. sedappp. goreng dengan umpan2 sekali

stylo

kreditt en Hafizz.. dia punya gambar daripada dia punya iphone

menang pada gaya

dua beranak ni tertidur kepenatan

Hasil selepas aktiviti ini.. ceria dan semakin rapat hubungan ukhwah

Sifu MawarD memberi tutor cara nak mancing

Hasil tak banyak.. tapi ada laaa.. yang makan kat situ dah banyak

Semoga persahabatan kita terus terjalin walau dari segi zahirnya kita telah terpisah 

Cammon gaisss.. next trip comimg soon.. lebih gempak dan lebih mewah sebab bakal di taja oleh MINDA

ini dia otai dlm jurusan pemancingan.. asyik bawa naik ikan saja

Ok.. sehingga bertemu lagi dilain aktiviti outdoor geng jejaka Cfill.. sek kito dok ppecoh.. byee

No comments:

Post a Comment