Friday 9 March 2012

Cuti Yang Kurang Bermakna

OGKL

Hari ni bermula cuti sekolah awal musim selama satu minggu. Masa aku nak turun pegi kerja pagi takdi, berselisih dengan jiran sedang pikul beg hiking 8 liter. Aku ingat dia dah nak balik kampung terus sebaik lepas sekolah, rupanya geng-geng dia nak pegi TransTitiwangsa selama seminggu.Perghh.. rupanya ada jugak jiran aku yang kaki gunung. Jelous rasanya aku. Tapi sebelum ni memang ada kawan aku CIKGU ZUL dari SMK Sekyen 24 (2) Shah Alam ajak aku joint group bawa budak sekolah dia. Tarikh ni la jgk, Trans Titiwangsa la jugak, Seminggu la jugak tapi aku berat hati nk ikut sebab rasa dah tak terdaya. Maklumlah dah berumur.. panjat gunung rendah-rendah je lah. sekadar untuk ambik gambar.Bagi aku, gunung mana-mana pun lebih kurang aje pemandangannya. Aku dengar cerita, budak-budak SMK SS17, Subang Jaya pun adakan XPDC ke puncak Tahan juga hari ni.. Wah! rupanya dah ramai budak bandar yang sukakan gunung sekarang ni.  Maklumlah, terbiasa dengan hiruk-pikuk kota, sekali sekala nak juga rasa ketenangan dan menghirup udara segar dari puncak gunung.Tapi sayang sekali, budak-budak sekolah aku memang tak suka gunung langsung. Penat lelah aku buat kertas kerja mohon kebenaran bawa budak pergi mendaki gunung, tapi sambutan amat mengecewakan.Sudah dua kali mencuba, tapi masih tak ada sambutan walaupun promosi gila-gila aku buat.Geng aku kat SMK USJ 8 dan SMK Bukit Jelutong jugak hebat bawa budak mendaki. Dah merata gunung dia orang pegi. Tapi aku dok camtu je lah, asal nk naik gunung, tumpang orang.

Anak aku ada kelas tambahan la pulak dalam cuti ni, itu pasal la aku tak berapa nak merancang utk pegi mendaki, takut terpaksa batal di saat akhir. Kesian kpd penganjur terpaksa cari ganti. Tapi aku berhajat nak balik kampung juga beberapa hari. Aku berhajat nak pegi MEMBURU IKAN KELAH kat Sungai Aring.Tapi abang aku kata mesti kena pakai BOM baru senang dapat. Kecut perut aku dengar nama BOM. Kalau pakai jaring selalunya tak berhasil. Aku bukan takut dengar BOM tapi aku takut kepada PERHILITAN.Kalau tak bernasib baik, tidur dalam lokap rasanya dua tiga hari. Makan nasi free la, tidur orang jaga. Kalau kena denda, sama harga dengan beratus ekor ikan Kelah.Habis duit Tabung Haji aku.
Walau apapun, aku bercadang nak pegi juga cari ikan kelah tu.Tak nak cuti aku terbiar begitu saja tanpa berbuat apa-apa aktiviti out door.Dapat dua ekor ikan kelah pun jadilah... tengoklah nanti, macam mana...

No comments:

Post a Comment