Wednesday 22 February 2012

XPDC GUNUNG STONG

Setiap kali ada cuti sekolah, aku tidak akan biarkan cutiku itu berlalu begitu sahaja tanpa rancang sesuatu aktiviti outdoor. Pada cuti sekolah sempena hari raya cina yang lalu, aku telah cuba buat kali yang ketiga untuk menakluk puncak Gunung Stong dan Gunung ayam. Aktiviti ini aku lakukan bersama anak-anak buahku sahaja. Kebetulan masing-masing bercuti panjang sempena raya cina. Tambahan pula letaknya gunung tersebut tidak berapa jauh dari kampungku, Cuma memakan masa 45 minit sahaja memandu untuk sampai di Kg Jelawang. Sebagai ketua rombongan, aku banyak menghabiskan wang  dari dalam poketku sendiri untuk menyediakan peralatan, bahan-bahan mentah untuk memasak, memohon permit mendaki dan pelbagai bayaran lagi yang dikenakan termasuk bayaran tapak perkhemahan di Kem Baha.
            Kami mula mendaki pada pukul 5.20 petang. Pada awal pendakian, treknya agak mencanak. tetapi lama kelamaan treknya tidak sesukar mana. Semasa mendaki, aku beselisih dengan ramai anggota bomba dan renjer hutan yang turun dari gunung. Rupanya aku mendapat berita telah ada seorang pendaki yang meninggal dunia di atas sana kerana terjatuh ke dalam pusaran air terjun. Berita yang diterima ini tidak mematahkan semangatku untuk terus mendaki. Kira-kira 25 minit mendaki, aku berasa sesuatu yang tidak kena menimpa diriku. Tekakku berasa loya, kepalaku mula pening dan badanku mula sejuk walaupun peluh yang keluar agak banyak. Aku rasa macam nak pitam saja. Entah apa sebabnya aku pun tak tahu. Selalunya aku tidak pernah menghadapi situasi begini setiap kali mendaki bahkan beban yang aku bawa tidak seberat mana. Aku berhenti rehat, aku membuka baju, kasut dan stoking. Aku rebahkan badan sekejap. Apabila aku bangun, rasa pening dan loya kembali terasa. Salah seorang ahli rombonganku memberi aku minum 100 plus dan sepotong coklat untuk memulihkan tenaga. Selama lebih kurang 15 minit aku berkelana di situ, akhirnya aku gagahkan diriku untuk meneruskan pendakian walau kakiku sudah tidak berdaya untuk melangkah. Salah seorang anggota rombongan membantu aku memikul beg yang aku bawa. Aku mendaki cuma membawa kamera DSLR aku sahaja. Selangkah demi selangkah aku menapak akhirnya sampai juga aku di Kem Baha. Di situ aku mendirikan khemah.
            Nampaknya hasrat aku untuk menakluk Gunung Ayam terbantut lagi kerana ada beberapa masalah timbul yang tidak dapat dielakkan. Aku Cuma mendaki dan berkhemah setakat kem baha sahaja. Pukul 6.30 pagi kami menikmati panorama matahari naik. Aku merakam banyak gambar kerana hanya itu sahaja tujuan aku mendaki. Selain mendaki, aku juga memiliki hobi mengambil gambar dengan kamera DSLR Nikon D80 bersama lens 18mm-200mm dan Speedlight SB900 yang kesemuanya berharga RM6500.00. Insya-Allah, aku akan cuba lagi untuk memenuhi cita-citaku menakluk Gunung Stong, Baha dan Ayam sekaligus tapi entah bila.. tungguuuu..

Pemandangan yang indah dikelilingi oleh bukit-bukau dan gunung-ganang

Tapak Perkhemahan

very nice

dah nak pulang

abadi dalam kenangan

sape yg nk bawak brg yg berat2 ni?

myself

semangat membara

sukar

nice view

Experiance  Quater Master

ikan kelah kering

telur rebus dan tak rebus

main api

telur goreng berperisa ikan kering