Friday 9 November 2012

SENI FOTOGRAFI

Hai... cuti sekolah sudah bermula. Nak pegi bercuti kat luar negara tak punyai banyak uwang.Nak pegi mendaki gunung cuaca pulak tak sesuai. Hujan manjang saban hari siap semua pakej termasuk ribut, kilat dan banjir. Nak balik kampung pun masih awal lagi. So, masa yang terluang begitu banyak ni aku menulis blog je laa. Cerita apa-apa yang terlintas di kepala.

Okeylah.. entri ni aku tak nak tulis pasal holiday sebab aku nak buat entri khusus cerita pasal percutian. Hari ni aku nak cerita pasal SENI FOTOGRAFI. Sebenarnya aku memang tak layak nak cerita pasal seni fotografi ni sebab aku hanya pandai suam-suam kuku saja bab-bab kamera dan ambik gambar ni. Aku bukanlah hardcore photographer yang sanggup berhujan, berpanas, meniarap, pikul tangga, dan ada yang sanggup bergadai nyawa semata-mata ingin mendapatkan pic yang baik dan menarik untuk memenuhi minat jurugambar yang penuh berseni ini. Aku cuma main tembak aje. Kalu gambar cantik tu kira nasib dan kebetulan aje. Walau bagaimanapun, aku tak nak bohong, sedikit ilmu pasal teknik dan penggunaan DSLR mesti ada dalam diri setiap photographer sekiranya ingin mendapatkan gambar yang sedikit cantik dan menarik. Mesti bijak mendapatkan sudut yang sesuai dan part mana yang harus di shoot. Anak murid aku ada seorang yang punyai DSLR yang mahal lagi canggih serta peralatan yang hampir lengkap sebab dia memang anak orang kaya, tapi gambar-gambar yang dia ambil 88.5% hancusss dan layak untuk di delate. Kalau simpan pun bikin full memory saja.

2 hari lepas, aku ada hantar 3 orang anak murid aku pergi berkursus mengendalikan DSLR selama 3 hari 2 malam kat hutan Hulu Langat. Banyak ilmu pasal fotografi yang dia dapat hasil daripada mengikuti kem tersebut. Mereka juga sangat berterima kasih pada aku sebab memilih mereka untuk program tersebut.Waaa. tahun depan mereka boleh jadi orang kanan aku untuk ajar ahli kelab fotografi yang baru.

Ok, berbalik kepada cerita seni fotografi ni, kat Malaysia pun memang berlambak yang pakar dalam bab-bab fotografi ni. Sebenarnya bab fotografi ni sudah pun aku ceritakan dalam entri yang lalu. Dalam blog otai fotografi pun banyak diceritakan tentang teknik menggunakan DSLR cuma pada entri ini, aku nak kongsi gambar-gambar hasil kerja ahli fotografi yang penuh berseni dan dalam setiap gambar yang berjaya dirakam mempunyai makna yang tersirat. Gambar-gambar ni aku kutip dari google saja. Bila dah masuk google kira itu hak umum sebab dah publish.


This is myself. Penggunaan lens telephoto. Lens ni sesuai untuk shoot dari jauh terutamanya masa hari sukan, ataupun kat padang bola atau untuk ambil gambar potret. Tapi harga dia mahal gila. Paling murahpun RM7000.

Penggunaan lens telephoto cukup memuaskan hati  berdasarkan hasil yang diperoleh. Gambar cukup tajam dan blur di belakang pun macam buat grafik


Penggunaan Makro Lens juga membuahkan hasil yang amat memuaskan hati. Tapi harga lens tu  walaupun pendek  boleh mencecah RM12,000.
Satu lagi kerja orang seni fotografi



  OKU pun boleh ambil gambar. Tak ada masalah pun



Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ambik gambo gaya santai

Ni satu lagi ambik gambo gaya santai

Ambik gambar gaya seksi. Untuk 18SX aje

Satu lagi ambik gambo gaya seksi

Ni satu lagi ambik gambo gaya seksi untuk rakam orang seksi. Untuk tontonan 18SX
Ambik gambar gaya orang nak cepat mengadap tuhan
Tapi hasil seni mereka cukup mengagumkan
Ada orang sanggup panjat gunung semata-mata untuk ambik gambar saja. Dan hasilnya juga amat berbaloi dan berseni
Sangat mengagumkan hasil yang diperoleh

Penuh berseni dan tak ramai orang berpeluang untuk merakam situasi begini







Alahai.. cantiknyaa
Menggerunkan. Macam langit nak runtuh

    






Himpunan gambar-gambar yang penuh berseni dan cukup berseni. Mungkin bagi orang lain biasa saja, tapi bagi aku luar biasa. 












Bukan senang nak suruh begitu ramai orang berbogel untuk memenuhi kerja  seni orang gila seni  ( maaf kalau gambar ni tak senonoh )
Kerja Seni untuk tontonan 18SX






Comelnyaaa..






cun gilaaa








Gambar penuh muka bumi. Hanya seorang saja jurugambar dalam dunia yang boleh rakam gambar ni

Gambar-gambar yang aku tunjukkan ni mungkin hanya biasa-biasa saja bagi mereka yang tak minat fotografi. Tapi bagi mereka yang amat meminati bidang fotografi, sangat berkeinginan untuk memiliki hasil seperti ini setiap kali punat kamera mereka ditekan. Orang yang BOLEH ambik gambar dengan orang yang BIJAK ambik gambar memang suatu konsep yang berbeza. Semua orang boleh ambik gambar sebab dia cuma perlu tekan punat yang ada pada sesebuah kamera tapi orang yang bijak ambik gambar, semua gambar yang diambil adalah berkualiti dan sayang untuk dihapuskan atau di delete daripada memory card. Sebenarnya sangat banyak gambar menarik yang penuh berseni kita boleh google dari internet. Aku jadikan ustaz Azhar Idrus sebagai idola dan rujukan melalui laman blog beliau DIGITAL MUKMIN.

Aku cuma berada pada tahap orang yang boleh ambik gambar saja. Walaupun aku ada DSLR, tapi kamera kompak wajib kena ada sebab DSLR tidak sesuai untuk aktiviti lasak. Bawa naik gunung hanya menyeksakan kita memikulnya saja. Bawa pergi berkayak nanti jatuh dalam air rugi saja. Bawa pegi tengok bola nanti hujan susahkan kita untuk menyelamatkannya. Pendek kata, nak tak nak aku mesti beli kamera kompak seperti mana yang aku idamkan. 




Kamera DSLR kepunyaan aku
Ambik gambar BOSS aku, kira sharp la jugak tahap amatur
Ambik gambar anak murid aku sedang kawad. Siap ada bokeh lagi kat belakang

Salah seorang anak murid aku hasil diambil dari DSLR aku


Seorang lagi yang aku ambik gambar guna aku punya DSLR
Pelajar sedang kawad. Sharp and blur
Gambar ni baru je aku angkat. Pentadbir sekolah duk cara korporat

Ni satu lagi pose cara korporat
Ni pose cara apa ni? 

Ha..ha..ha.. sebenarnya petang tadi aku sudahpun beli kamera kompak yang aku idam-idamkan. Kamera yang dimaksudkan jenama CANON model D20 tahan lasak punya. Kalis air dan tahan gegar. Boleh ambil gambar dalam air. Kalau jatuh dalam lopak air still elok lagi. Kalau jatuh atas batu setakat ketinggian 5 meter masih tak ada apa cuma calar sikit aje.Dijamin tak pecah punya sebab kamera ni dicipta untuk tahan lasak. Kalau bawa pegi Rapid Shooting kat Taman Negara, kita tak perlu risau kamera masuk air. Kalau nak pegi stadium tengok bola masa hujan, tak payah sorok dalam baju kalau stadium tak de bumbung. Biarkan kamera tu kena hujan.Kalau nak pegi naik gunung, tak sakit bahu pikul kamera ni, sambil-sambil mendaki sambil ambik gambar. Tak payah susah-susah masuk sarung. Walau bagaimanapun, kualiti gambar kamera ni memang tak setanding DSLR. Tapi tak pe, senang dibawa ke mana-mana dan bila-bila masa. Masuk dalam poket saja macam telefon bimbit.


Ni lah kamera yang aku maksudkan. Sekarang sudah berada dalam gengaman
Objek pertama yang aku ambik guna kamera ni ialah Jurujual kamera ni kat kedai CANONdi Sunway Piraymid
Objek kedua yang aku ambik guna kamera ni ialah jurujual wanita (Amoi). Gambar masih tak cantik dan blur sebab aku masih dok eksplore cari dia punya titik koordinat. Malam ni aku akan baca buku panduan dan rujuk google, esok aku sudah pandai guna kamera ni dan hasil yang jauh lebih baik dari hari ini. 
 Okeylah, sampai sini dulu cerita pasal SENI FOTOGRAFI. Lain kali kita jumpa lagi. Akhir sekali aku minta ampun dan maaf sekiranya ada satu dua gambar yang tidak senonoh aku muatkan dalam entri ini. Anggaplah itu bukan mencarut tapi SENI FOTOGRAFI.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete