Wednesday 20 February 2013

SELAMAT HARI ULANGTAHUN MATDINGUNUNG.BLOGSPOT.COM




Alhamdulillah.. bermula hari ini genaplah blog MATDINGUNUNG beroperasi selama satu tahun. Selama masa beroperasi, ada pelbagai cerita dan info yang dimuatkan di dalam blog ini. Maknanya blog ini adalah blog pelbagai, tidak hanya khusus kepada satu-satu topik sahaja walaupun nama blog ni seolah-olah cerita perihal aktiviti mendaki gunung semata-mata.

Sepanjang setahun masa beroperasi, pageview blog MATDINGUNUNG  sebanyak 13764 sahaja. Terdapat sebanyak 75 entri yang aku post di dalamnya yang mana semua entri ini adalah original yang aku karang sendiri tanpa ceduk daripada idea orang lain atau pauk dari Google. Memang itulah saja tujuan aku membina laman blog ini iaitu semata-mata ingin memenuhi minat aku dalam menulis dan tapak MATDINGUNUNG.BLOGSPOT ni aku jadikan sebagai arkib tempat aku abadikan karya dan segala curahan idea dalam bentuk penulisan. Setakat ni follower blog aku hanya 10 follower. Jumlah pageview di counter setakat ni ialah 9748. Sebenarnya pageview sudah lebih daripada jumlah tu, tapi disebabkan meter counter aku letak lewat selepas blog aku sudah 3 bulan beroperasi maka jumlahnya tidak sama dengan jumlah yang sebenar. Tak kisahlah berapa jumlah pageview atau berapa jumlah follower janji laman blog aku ni menjadi medium tempat aku curahkan idea dan minat. Aku bukannya kejar income daripada blog ni kerana gaji aku sudah mencukupi untuk aku anak beranak makan. Laman blog MATDINGUNUNG pun anak murid aku yang buatkan untuk aku. Terima kasih Hannatul Alia, Gan Sher Rie dan Kimberly Ong. Aku cuma pandai post entri saja. Nak hias-hias kasi cantik dan menarik aku tak pandai pun. Apa yang mereka buat untuk aku, dari asal dulu sampai sekarang tak pernah aku ubah. Biarkanlah...  

Entri yang paling banyak dilawati ialah OUTING KELAB FOTOGRAFI DI KG JANDA BAIK iaitu sebanyak 1108 pageview diikuti dengan entri PELAJAR SEKOLAH DAN TELEFON BIMBIT iaitu sebanyak 886 pageview. Entri masakan juga tidak kurang mendapat view yang agak tinggi iaitu 728 orang yang buka untuk belajar CARA-CARA NAK BUAT PUDING GULA HANGUS. Entri KISAH AKU DULU-DULU mendapat 512 pageview. Majoriti setiap entri yang dimuatkan melebihi 100 pageview. Hal Ini merupakan satu perkembangan positif kerana seingat aku, pada 3 bulan pertama blog aku beroperasi, page view tidak lebih 30 orang yang buka sehari tetapi sejak akhir-akhir ni pageview atau orang yang buka dan baca blog aku mencecah lebih 150 setiap hari. Terima kasih kepada yang melayari blog aku. Motif aku cuma nak sampai dan kongsikan ilmu serta pengalaman. Lagi ramai orang baca, lagi hebat percambahan ilmu berlaku.

Selama setahun blog MATDINGUNUNG beroperasi, pelbagai entri yang aku masukkan tapi aku campur sekaligus sebab aku tak pandai nak buat separate atau kelas-kelas. Ada entri yang berbentuk info, ada entri yang berkongsi pengalaman, entri santai, entri XPDC, entri masakan dan entri saja-saja tulis.

                  ENTRI PENGALAMAN

- PENGALAMAN MASA LALU
- KISAH AKU DULU-DULU
-LAGI PENGALAMAN UNTUK DIKONGSI
-KENANGAN MANIS SEMASA AKU DI UNIVERSITI
- BANJIR KILAT VS MUSIM BANJIR
-KISAH HARI PERTAMA SEKOLAH DALAM TAHUN 2013
-KISAH SERAM 1 : TOK AYAH AWANG


                 ENTRI INFO

- TELEFON BIMBIT DAN BUDAK SEKOLAH
- 30 DALIL KENAPA IBU KITA WAJIB TAAT
- PETUA MASUK HUTAN
- PETUA NAK TINGGALKAN RUMAH
- RUMAH OH RUMAH
- NASIB SEORANG GURU
- DILEMA SEORANG AYAH
-TAZKIRAH PUASA
-FIKIR DAHULU SEBELUM BERBELANJA SECARA HUTANG
- KADAR PENGANGGURAN DAN PELUANG PEKERJAAN
- PABILA ANAK DI-PERAJA
- SENI FOTOGRAFI
- BENGKEL FOTOGRAFI
- BERHATI-HATI BELI KERETA TERPAKAI
- BAIK BURUKNYA MENGIKUTI KELAS TUSYEN

               ENTRI XPDC

- MENDAKI GUNUNG LEDANG
- MENDAKI GUNUNG KINABALU
- MENDAKI GUNUNG WARFU
- MENDAKI GUNUNMG STONG
- BERAKIT DI SUNGAI ARING
- RAWANG 4X4 EX-CHALLANGER
- XPDC MEMBURU IKAN KELAH DI KUALA KOH
- XPDC ARING PART I
- XPDC ARING PART II : MEMBURU UDANG GALAH


                 ENTRI AKTIVITI SANTAI-SANTAI

- OUTDOOR KE PAYA INDAH WETLAND
- FOTO OUTING KELAB FOTOGRAFI KE JANDA BAIK
- FAMILY DAY GURU-GURU LELAKI DI KAMPUNG SUNGAI
   DORANI
- TELATAH ANAK-ANAK MENYERTAI PERTANDINGAN 
   MEWARNA
- MANFAATKAN MUSIM CUTI SEKOLAH
- HARI KELUARGA ANAK CUCU HJ CHE SOH
- JAMUAN SILATURAHIM KUATERS GURU USJ 6
- MAJLIS SAMBUTAN AIDILADHA DI KUATERS GURU USJ 6
- TEMPAT2  MAKAN MENARIK DI PEKAN TANAH MERAH
- TARGEDI DI KOLAM PANCING
- PERGILAH MELANCONG
- MENJARING IKAN DI TELUK KEMANG
- AKTIVITI-AKTIVITI MATDINGUNUNG PULANG BERAYA
  DI KAMPUNG



                 ENTRI MASAKAN

- CARA-CARA NAK BUAT PUDING GULA HANGUS
- CARA-CARA NAK BUAT NASI BUKHARI
- CARA-CARA NAK BUAT NASI AYAM
- CADANGAN LAUK PAUK UNTUK BERBUKA


              ENTRI SAJA-SAJA NAK TULIS

- SAJAK AKU PUNYA
- CUTI YANG KURANG BERMAKNA
- KENAPA BLOG AKU NAMA MATDINGUNUNG
- KENAPA AKU JADI PENULIS BLOG
- MANFAATKAN MASA SIHAT
- BICARA TENTANG BLOG
- KELANTAN JUARA LIGA SUPER
- KAMI DATANG KAMI SOKONG KAMI PULANG   
  BERGELAR JUARA
- KELANTAN MELENGKAPKAN MISI TREBLE
- CERITA PASAL BOLA
- HARI RAYA VS PEPERIKSAAN
- MACAM MANA NAK RAYA
- TIKUS BAIKI LABU
- LABU BAIKI DIRI SENDIRI
- CARA-CARA NAK UPGRADE AIR KELAPA MUDA
- ANGANKU MUSNAH
- SEMUANYA IDAMAN KALBU
- KOLEKSI GAMBAR MR BEAN
- BLOG MATDINGUNUNG BERCUTI 2 MINGGU
- FENOMENA TIADA BANJIR
- SELAMAT TAHUN BARU
- TAHUN BARU, AZAM BARU, RUMAH BARU
- SYUKRAN
- SEDETIK ADIB BERSAMA ADIK-ADIKNYA
- ANTARA 2 DARJAT
- NASIB MESYUARAT AGONG PIBG


Wah.. 75 entri sudah masuk. Kalau setiap entri katakan purata ada sepuluh muka surat, tapi banyak yang lebih daripada 10 sebenarnya. 75 X 10 = 750 muka surat. Itu belum dicampur dengan satu lagi aku punya blog iaitu CIKGUMATDIN.BLOGSPOT.COM. Dalam blog tu  ada lagi berbelas-belas artikel. Aku juga banyak menyumbang idea dan artikel dalam majalah sekolah. Aku juga banyak menyediakan atau mengarang teks-teks ucapan dan kata alu-aluan untuk VVIP yang bakal memberi ucapan di tempat aku bekerja atau kata alu-aluan yang ingin dimuatkan dalam majalah atau apa-apa buku program sekolah. Selain tu, sebarang artikel dalam soalan-soalan peperiksaan terutamanya artikel  rumusan untuk budak form 5 aku karang sendiri tanpa ceduk daripada mana-mana buku rujukan. Kalau dicampur semua apa yang telah keluar daripada kotak pemikiran aku, pergh... nak sama tebal dengan KAMUS DEWAN.

Bukan nak berbangga dengan pencapaian ini tetapi nak sampai ke tahap mahir mengarang ni memang mengambil masa yang panjang. Perlu luas pengentahuan am dan perlu banyak membaca serta merujuk pakar. Kemahiran menulis ni juga anugerah Allah yang tidak semua orang yang dapat menulis walaupun mempunyai minat yang mendalam. Aku masih lagi merangkak untuk menjadi mahir. Terlalu banyak kelemahan yang masih perlu diperbaik.

Ada kawan-kawan suggest aku supaya tulis buku, dapat juga income. Tapi aku perlu belajar dulu dan asah bakat. Kena berkawan dengan penulis-penulis buku dulu untuk dapatkan maklumat dan berkongsi ilmu. Nak kena kaji dulu genre jenis macam mana buku yang aku nak keluarkan sama ada buku pendidikan ke, buku novel ke, buku motivasi ke, buku politik ke, buku biliografi ke atau buku masakan.  Setakat ni aku sudah mahir untuk berurusan dengan pencetak buku. Aku juga sudah mahir baca proof dan buat jilid sebab 3 tahun aku menjadi ketua majalah sekolah aku. Pengalaman dan pegentahuan buat majalah memberi banyak ilmu kepada aku yang membuatkan aku lebih bersedia untuk menjadi seorang penulis buku suatu hari nanti. Aku juga sudah mahir dengan istilah-istilah buat buku seperti lock bind, proof reading, dummy, sport UV, Ambose, glosy paper dan sebagainya. Aku juga tahu sedikit sebanyak pasal buat grafik. Aku sudah kenal dan selalu berurusan dengan pengurus pemasaran syarikat PELANGI GRAFIK iaitu satu syarikat yang banyak mengeluarkan buku-buku untuk diedarkan di sekolah-sekolah. Aku juga sudah kenal dengan pengurus pemasaran syarikat percetakan KARANGKRAF yang banyak memasarkan buku-buku novel dan pelbagai lagi buku yang mendapat permintaan ramai.

Setakat ni, biarlah aku sumbangkan idea aku dalam blog saja dulu walaupun  aku hanya blogger yang tak dikenali. Sasaran pembaca blog aku cuma kawan-kawan dan mungkin orang yang tersesat dan terjumpa blog aku secara tak sengaja. Walau apa pun, aku ucapkan terima kasih kepada semua pembaca blog aku terutamanya yang banyak memberi pendapat dan memberi komen yang membina. pintaku agar uar-uarkan kepada rakan-rakan, entri-entri yang dirasakan baik untuk dikongsi. Kita membaca, kita mendapat ilmu kemudian kita berkongsi ilmu bab kata omputeh sharing is caring


Buah Tangan pertama sebagai  penyelaras Majalah sekolah  280 muka surat pencetaknya ialah syarikat Pelangi Grafik

Hasil air tangan yang ke-2 setebal 280 muka surat. Pencetaknya ialah Ultimate Print anak syarikat Karangkraf
Air tangan yang ke-3 dan terakhir setebal 264 muka surat cetakan Simfoni Sdn Bhd.


Banyak pengalaman selok belok pasal penerbitan buku yang aku dapat pungut selama 3 tahun pegang  jawatan ketua majalah sekolah.
 AKHIR KATA, SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN PERTAMA MATDIGUNUNG.BLOGSPOT.COM

No comments:

Post a Comment