Monday 4 February 2013

NASIB MESYUARAT AGONG PIBG

Boleh dikatakan semua sekolah yang wujud di Malaysia mempunyai Persatuan Ibu Bapa dan Guru. Persatuan ini penting bagi memberi peluang kepada para ibu bapa mengembleng tenaga, buah fikiran, kepakaran dan wang ringgit bagi membantu anak-anak dalam meningkatkan prestasi pembelajaran mereka di sekolah. 

Seingat aku masa sedang bersekolah dulu-dulu, bila ada mesyuarat Agong PIBG, ibu bapa akan berduyung-duyung datang dari segenap pelosok kampung. Bagaikan nak pergi ke pesta atau pergi ke majlis kenduri, mereka datang secara berkumpulan dengan jiran-jiran bawa bersama anak-anak kecil. Dewan sekolah tingkat bawah yang dibuka pintunya penuh sesak dengan para ibu bapa sehingga ke luar dewan. Bagi mereka, mesyuarat Agong PIBG yang diadakan sekali setahun merupakan satu platform buat mereka luahkan pendapat dan melontarkan perasaan tidak puas hati untuk diselesaikan pemasalahan anak-anak secara musyawarah. Tapi itu duluu.. kat kampung..Tapi sekarang???

Sekarang, mesyuarat Agong PIBG hanya menjadi satu beban buat guru-guru. Kenapa aku kata begitu? 

Mana tidak terbeban, guru yang buat takwim tahunan sekolah kena perah otak memikirkan slot untuk diadakan mesyuarat Agong PIBG. Sebulan sebelum mesyuarat pula, guru-guru dipanggil mesyuarat untuk agihan tugas. Ada yang kena buat teks ucapan untuk VVIP berucap, ada yang perlu sediakan makanan untuk VVIP dan ibu bapa yang hadir, ada guru yang kena kawal lalu lintas dan parking, ada yang kena bahagian fotografi, bahagian buat backdrop, bahagian persembahan pelajar, bahagian PA Sistem, bahagian pendaftaran, bahagian hadiah dan cenderamata, bahagian susun atur kerusi dan tempat duduk VVIP dan pelbagai bahagian lagi yang perlu dilakukan oleh guru bagi memastikan perjalanan menyuarat Agong PIBG lancar. Yang kena buat teks ucapan memang pening kepala pikir ayat-ayat power untuk VVIP baca semasa dijemput untuk menyampaikan ucapan. Bahagian backdrop juga perah otak memikirkan hiasan stage yang gah lagi sempurna dan yang pastinya berbeza dengan konsep tahun-tahun sudah. Bahagian jamuan lagi seksa nak pikirkan menu dan buat anggaran berapa ramai yang akan hadir, kalau nak tempah sikit, takut tak cukup. Nak tempah banyak, takut kehadiran mengecewakan makanan pula akan terbazir.

Seminggu sebelum mesyuarat Agong PIBG, panggil lagi ketua-ketua bahagian untuk bermesyuarat lagi sekali bagi memastikan perancangan berjalan lancar. Kalau ada mana-mana bahagian yang ada masalah, boleh diajukan untuk diselesaikan bersama. Semua itu tak nak bagi masalah pada hari mesyuarat agong sedang berjalan. Seminggu sebelum mesyuarat juga budak-budak agresif berlatih kawad, persembahan dan sebagainya untuk dipersembahkan pada hari mesyuarat sebenar berlangsung nanti. Sehari sebelum mesyuarat sebenar berlangsung, diadakan pula 'reasel' bagi memastikan kelancaran majlis untuk keesokan hari. Pendek kata, memang penat cikgu-cikgu bekerja untuk memastikan MESYUARAT AGONG PIBG BERJALAN LANCAR  DENGAN JAYANYA. 

Tapi... bila mesyuarat sebenar, apa yang berlaku ???


Kehadiran ibu bapa amat mengecewakan

Kerusi yang disusun je yang ramai

Maka akan berlaku calon YDP PIBG disandang oleh individu yang sama setiap tahun  kerana  tak ada  orang lain lagi untuk dicalonkan. Menanglah ia tanpa bertanding.


semua ibu bapa yang hadir dapat jadi AJK kerana seramai ni je yang datang
yang cadang adalah cikgu

yang sokong pun adalah cikgu-cikgu


Kerana apa? kerana ibu bapa tak ada yang hadir. Cikgu wajib hadir sebab kalau tak hadir wajib kena bagi surat MC
apabila ada wakil ibu bapa yang bertanya..
Barisan AJK wajib menjawab setiap persoalan agar  segala permasalahan dan ketidakpuasan hati dapat diselesaikan bersama 

Itulah dia nasib MESYUARAT AGONG PIBG yang dirancang penuh rapi pada zaman manusia berlumba-lumba mengejar kemewahan hidup sehingga tidak ada masa untuk diluangkan bagi menghadiri mesyuarat yang memberi banyak manfaat terhadap pembelajaran anak-anak. Sepatutnya, sebagai ibu bapa, peluang sebegini tidak boleh dilepaskan kerana banyak manfaat yang diperoleh sekiranya kita datang ke mesyuarat agong PIBG kerana di sini kita boleh ajukan sebarang pertanyaan serta kemukakan apa yang terbuku di hati untuk dibincang dan mendapatkan kata putus terbaik demi melancarkan proses pembelajaran anak-anak di sekolah. Ibu bapa tidak boleh lepas tangan begitu sahaja untuk anak-anak mereka ditarbiah dan dijadikan intelektual oleh guru-guru di sekolah kerana proses pembelajaran bermula dari rumah. Ibu bapa sepatutnya perlu mengambil bahagian dan menjadi sebahagian daripada individu yang menyumbang ke arah pembangunan mental dan fizikal anak-anak seterusnya dapat melahirkan anak-anak yang gemilang dan terbilang kerana kata orang " yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing".


Pelajar di sekolah ada 2200 orang. 'Parent' yang hadir cuma seramai ni je. Tak tele dengan  gelas-gelas yang disusun rapi.  Kesannya, setiap orang guru mesti tapau bawa balik rumah lauk-lauk dan nasi yang tak habis.

Situasi ini berlaku hampir semua sekolah di daerah tempat aku tinggal kini. Kat lain-lain daerah pun aku rasa  perkara ini turut sama berlaku kerana keadaan hari ini tidak sama dengan keadaan dulu-dulu. Keadaan di bandar tidak sama dengan keadaan di kampung. Zaman ni orang guna kemudahan teknologi untuk luahkan perasaan, bukannya lisan secara live. Kalau ibu bapa nak 'complain' pasal sekolah, telefon je kat sekolah dan maki hamun cikgu dan kerani sekolah kalau ada apa-apa rasa tak puas hati.    

No comments:

Post a Comment