Saturday 13 June 2020

NIKON D80 VS KAMERA BARU D800

Assalamualaikum..

NIKON D800 FULL FRAME

Post ni saje jer ni.. nk test kamera yang baru aku beli.. beli second hand iaitu NIKON D800 FULL FRAME.. kamera ni memang canggih dah lebih terkini. Tapi takde video. Kalau tengok harga masa mula-mula keluar dulu, memang harga Yahudi.. Rm7800 owner dia beli. Tapi aku beli second dlm Mudah.Com dengan harga rm1800 shj ( Body Only ). Tapi bila aku cuba tera test tengok, pic dia tak sharp laa.. tak puas hati betul mutu gambar dia.. byk noise, bila besarkan dia pecah2 gitu. Cuba main2 dengan ISO pun tetap sama.. mungkin banyak benda aku tak eksplore kott.. nk baca buku manual malas.. tebal sangat. Dah ada orang nak bayar, tapi masih tak mahu jual.. nk eksplore betul2 dulu.. nk tanya kawan aku dululah..JAHA NAVY.. dia pakai Nikon D750 Full Frame. Kalau lama pakai, gambar masih tahap tu jugak.. bikin aku sakit hati dengan mutu gambar, aku letgo jugak rasanya mur2...















NIKON D80

Kamera ni memang klasik laa.. tak pasti keluaran tahun berapa. Dah tak de dalam pasaran. Kamera ni aku beli lama sangat dah.. rasanya tahun 2009. Beli dengan pekerja kentin tempat aku kerja Rm600. Masa ni belum kaya lagi, so.. aku keluarkan duit Tabung Haji untuk bayar kamera ni. Selepas aku memiliki kamera ni, aku jadi minat ambik gambar dan belajar main DSLR dengan pakar2. Selepas aku beli Lens Nikkor 18mm-200mm, mutu gambar aku lagi sharp dan cantik. Masa ni laa aku mula berjinak dengan ambik gambar model2 dan majlis2 kahwin keluarga dan kawan2 terdekat. Aku juga jadi jurufoto sekolah yang mengambil gambar event2 penting. Hasil dia memang puas hatilah.. gambar2 yang aku ambik memang cun.. Aku pakai kamera ni sampai lunyai.. tak tahu aku berapa ratus ribu shutter count.. aku tak pernah check. Tapi.. bila aku beli kamera baru jenama NIKON D7100 pada tahun 2019.. aku mula abaikan kamera D80 buruk ni. Aku letak merata.. anak-anak duk buat main.. letak tempat tiris. Bila hujan, air tiris dari bumbung timpa kamera aku tu.. kesannya, kamera berkarat, screen LCD rosak, tak nampak paparan selepas ambik gambar, Motor lens rosak dan banyak kulat dalam lens kamera. Last kamera ni boleh guna masa aku ambik gambar boss aku bersara tahun lepas. Ngam-ngam dia rosak masa aku ambik gambar paling last boss aku naik kereta meninggalkan kawasan pejabat dengan melambai tangan. Shutter dia jeng.. tak turun sb karat dalam. Masa ni aku bawak 2 kamera, D7100 pun aku bawa. Bila aku bandingkan gambar antara D80 aku dengan gambar daripada kamera D7100.. aku lebih suka gambar dari kamera D80 aku.. jauh lebih baik. Aku menyesal abaikan kamera ni selepas aku beli D7100.

Aku dah serasi dengan D80.. maka aku cari dalam Mudah.Com untuk beli kamera model D80 yang baru untuk menggantikan model D80 aku yang rosak. Aku beli dengan orang Rawang Rm600. Dia bagi aku Lens 50mm dan satu speed light ( flash ). Kira murah dah ni. Aku main kamera ni, tapi memang tak boleh lawan kamera aku dulu.. lagi cantik gambar-gambar yang dulu. Itulah punca aku beli D800 sebab nak menandingi kualiti gambar D80 aku dulu.. sekarang aku dah miliki 5 kamera. Tetapi, aku tetap rindukan kamera first aku dulu.. aku menyesal abaikan dia. Aku ambik keputusan nak repair kamera tu. Bawa pegi kedai kamera dia check.. dia baiki asas jer iaitu shutter yang turun tapi tak naik..naik tu.. yang karat tu.. dan aku servis lens, buang fungus. Dia cakap.. upah repair jauh lebih mahal daripada kamera yang aku miliki.. adakah aku setuju nk repair? Ya.. aku setuju tak kira berapa harga sebab aku sayang kamera ni.. Dalam masa PKP tu, dia call aku cakap kamera dah siap tapi aku tak pergi ambik sebab akur dengan perintah kawalan pergerakan Covid 19. Dua hari sebelum raya.. aku pegi ambik sebab dah boleh pegi jauh masa PKPB.. kena RM680. Hari raya aku guna kamera lama aku ambik beberapa keping gambar anak bongsu aku.. Alhamdulillah.. walau tidak sehebat kualiti gambar masa dulu, tapi pic dia lebih baik daripada pic daripada kamera D800..

Konklusinya, kalau kita dah kahwin muda, Bini lama jangan cerai dan abaikan.. sayanglah bini lama sama seperti kita baru kahwin dulu..menyesal tiada guna selepas tu.. hahahahah.. kemah ritorik punnn.. byeee..





















1 comment:

  1. lamo x update blog abe din...harap2 dpt kongsi lg kisoh2 abe din yg explore ke sana ke sini....kipidap abe din..

    peminat setia blog Mat Din Gunung

    ReplyDelete