Sunday 17 January 2021

MENAKLUK PATIN BUAH SUNGAI DENGKIL

 Assalamualaikummm...

Jumpa lagi dalam entri kedua blog outdoor MatdinGunung dalam tahun 2021. Kali ni aku nak ekpost tentang aktiviti memburu ikan patin di Sungai Dengkil. Kalau kaki pancing di sekitar Lembah Kelang tentu kenal dan tak asing bagi mereka tentang Sungai Dengkil yang kaya dengan beberapa spesis ikan terutamanya Patin Buah, Baung, Lapam, Bandaraya dan Talapia.. namun yang palin femous ialah ikan Patin.. Dalam sungai ni aku tak tahu laa berapa banyak ikan patin ada.. tak pernah habis atau pupus walaupun sepanjang sungai ada saja kaki pancing yang memancing kat sini setiap hari. Yang peliknya, ikan patin kat sini hanya makan roti Gardenia saja.. umpan lain tak nak mengena. Ikan patin dalam sungai ni sungguh istimewa sebab tak bau hanyir atau tak bau selut.. sedap macam ikan patin sungai Temerloh.

Masuk jer lorong ke sungai.. bersimpang siur para pemancing mencari port untuk memancing


Ikan Patin ni aku yang dapat.. sedap ni.. tak hanyir

Ikan patin dalam sungai ni bukan saja tak pernah berkurangan bahkan besar-besar. Ada nilai kalau jual.. rm 15 sekilo ada orang bayar..kedai makan pun bayar.. buat masak tempoyak, sebijik macam ikan patin gulai tempoyak Temerloh dia punya rasa.. lama dah pemancing tegar duk mengganas di Sungai Dengkil.. sekali turun paling kurang 2 ekor boleh bawa naik.. bahkan ada sampai berbelas ekor. Ada saiz 1 kilo sehingga 8 kilo.. tapi kalau besar-besar sangat kurang sedap sikit sebab isi dah liat. siang pun susah.


This is Pojerr.. the king of Patin Sungai Dengkil

Sebelum PKP baru ni.. aku join Pojer gi memburu Patin Sg Dengkil.. Pojer ni memang hantu mancing kat sini dan dia ada port khas yang pemancing lain tak berani ganggu. Dia otai kat sini.. Kalau dia datang jer.. tak pernah mengecewakan..akan ada hasil, paling bodoh pun 2 ekor. Pojer ni pancing saja.. dia tak suka sangat makan ikan Patin.. kadang-kadang dia pegi lempar kat umah aku.. ada kalanya sampai 6 ekor dilemparnya. Jenuh aku nak siang. Aku pun bukan suka sangat makan ikan ni kalau banyak sangat yang diberi.. aku bagi-bagi pulak dengan jiran-jiran. Kadang-kadang aku bagi yang dah dimasak gulai tempoyak. 


Gulai Masak Tempoyak Ikan Patin

Alhamdulillahh.. bini aku pakar masak gular tempoyak ikan patin versi Temerloh.. mana dia belajar aku pun tak tahu.. setiap kali bagi kat jiran2.. pasti melambung-lambung dipujinyaa..

Biasalaa.. kalau gi dengan aku, banyak main daripada mancing.. sebab aku bukan minat sangat mancing. Susah nak pujuk hati ini agar minat mancing, tapi tak dapat. Walau tak minat.. tetap turun jugak mancing sekadar main-main. Sekadar teman kawan.. Aku bawak anak butir aku Mat Athir.. Pojer dah sediakan sorang satu pancing.. kerja aku, buang jer mata pancing yang telah pojer siap perambut dan taruk umpan.. bila loceng bunyi dengan ganasss.. aku sentapppp sekuat hati, kemudian gulung tali pelan-pelan bawak ikan ke tepi tebing.. kemudian Pojer cepat-cepat pegi sauk bawa naik ke darat. Haaa.. itu dikira ikan daripada hasil tangan aku...senang kan cara aku mancing...

Baling tak perlu jauh-jauh..batu ladun menjunam kat tepi tebing tu pun ok.. asal jatuh dalam air

Haaa... dah kena.. Tahniah Matdin

Mana-mana aku pergi.. beg ni tak pernah aku tinggal.. dalam beg ni macam-macam ada. Kalau berada dalam hutan seminggu.. tak akan lapar sebab macam-macam peralatan outdoor ada

Masak maggie dulu.. panaskan air baut kopi panas

Ni lah mat Athir..anak butir aku yang sangat sukakan aktiviti outdoor macam aku.. dia kecik lagi aku dah bawa dia tidur kat hutan

Perghhh.. berselera Pojer makan.. bagi tenaga nak tarik Patin 4.5 kilo jap lagii


Pojer sedang layan Patin 4.5 kilo

Hasil Pojer 2 eko.. aku sekor.. Athir seko


Ok..cukuplah setakat ni cerita aku pasal mancing, sebab masa ni pun aku sedang meeting secara online.. boss aku cakap..bagi info.. bagi maklumat.. aku cuma dengar saja.. tak nak bosan, aku tulis laa blog.. hentam jer cerita apapun.. janji ada konten.. ebiden pun ada..2 dalam 1.. 'sambil menyelam minum air' katanya peribahasa. 







So... kalau sesiapa yang minat makan ikan patin masak tempoyak, jom kita pegi mancing di Sungai Dengkil.. Umpan roti Gardenia Kepal saja.. umpan buah sawit jeruk, umpan perut ayam.. umpan berperisa strawberi.. flavor pandan.. pisang.. dan sebagainya tak dilayan. Dapat dua ekor balik ah.. takyah ambik banyak-banyak.. bagi kat pemancing lain la etekkk.. Kalau nak jual.. ambik la lebih-lebih pun.. rezeki kita hak kita.. dalam rezeki kita pun kekadang ada hak orang lain..kena ingat tu.. satu lagi orang kata " rezeki tak pernah salah alamat".. campak tak pegi jauh pun, tetap mengena. Macam akuu.. hahahahaha...








Akhirnyaa.. semua hasil ni Pojer gi rembahh rumoh aku semo.. seko pun dia tak ambik. Letih aku nak siang. Untung sangat jiran-jiran aku dapat ikan patin yang bukan saja siap disiang..bahkan ada dapat yg telah siap dimasakkkk.. Untung sape-sape yang berjiran dengan aku.. hahahaha





2 comments:

  1. Salam tuan. Mana lokasi ni. Selalu pergi tak pernah dapat. Mgkin tiada rezeki atau salah teknik. Minta tuan tunjuk ajar sedikit.

    ReplyDelete