Tuesday, 29 January 2013

CARA-CARA NAK BUAT NASI AYAM MATDINGUNUNG

Assalamualaikum..hai, bersua kembali kita dalam entri masakan yang lama aku tak update. Sebenarnya entri masakan yang aku masukkan memang mendapat rating yang tinggi dalam blog aku. Setiap hari ada page view. Namun begitu, oleh sebab laras bahasa yang digunakan untuk karang resepi amat berbeza dengan entri berbentuk laporan atau esei membuatkan aku berat tangan untuk menaipnya. Tapi atas permintan ramai supaya aku terus menyumbang resepi dalam blog untuk rujukan suri rumah, maka aku gagahkan juga kerana tidak mahu menghampakan pembaca blog aku. Ada orang kata cara yang aku ajar dalam blog tu mudah faham dan tidak menghampakan selepas mencuba. Alhamdulillah... itulah yang aku mahukan sebenarnya iaitu kongsi ilmu untuk manfaat semua.

Sebelum aku karang resepi cara-cara nak buat NASI AYAM MATDINGUNUNG, izinkan aku mulakan intro dengan cerita hal keluarga sikit sebab entri ini ada kaitan dengan apa yang aku nak ceritakan ni. Setelah lebih 3 minggu anak sulong aku si Adib berada di asrama, kini dia berpeluang untuk balik ke rumah setelah cuti bersambung selama tiga hari. Gembira sangat-sangat dia bila dah dapat balik. Apa tidaknya, yang dia ingat tentulah masakan umi dia. Berada kat asrama masakannya tidaklah sesedap masakan umi dia. Apa menu yang disediakan oleh pihak kantin, itulah yang harus dimakan. Tak ada kompromi. Walau masin, walau tawar, walau tak sedap, walau ada menu yang dia tak suka.. nak tak nak kena belasah juga.

Sampai saja kat rumah, terus Adib buka peti ais cari makanan. Pelahap betul aku nampak dia. Makan..makan..makan.. dan terus makan tanpa henti. Nampak sangat kemaruk makan budak ni. Mulut sentiasa mengunyah. Ayam golek kat dalam peti ais yang dua hari lepas tak habis dimakan, terus dia habiskan tanpa panaskan terlebih dahulu. Biskut lemau pun habis dimakannya.Dashyat betul nafsu makan Adib. Macam-macam masakan yang dia minta umi dia sediakan sepanjang dia menghabiskan masa cutinya kat rumah. Salah satu makanan yang paling digemarinya ialah tak lain tak bukan iaitu NASI AYAM.

Hari ni umi diapun tunaikanlah permintaan dia. Oleh sebab kat sekolah dia masuk kelab fotografi, aku suruh je dia ambik gambar langkah-langkah umi dia menyediakan Nasi Ayam mengikut tertib.

   CARA-CARA MEMBUAT NASI AYAM MATDINGUNUNG



Aku akan ajar satu persatu supaya jelas.

Langkah 1 - Sediakan Air Lada

Blender cili besar kemudian masak di atas api dengan perlahan. Sementara itu tumbuk halus 2 ulas bawang putih (biarkan). selepas mendidih masukkan garam, gula, cuka secukup rasa dan sedikit ajinamoto. Biar ia medidih sehingga cili menjadi pekat. Sebaik saja api ingin dipadamkan, barulah masuk bawah putih yang ditumbuk tadi. kacau. dah siap. Boleh dihidangkan.


3 biji lada besar dan 2 biji bawang putih ( kalau nak makan ramai, kena taruk lebih )

Blender lada dengan sedikit air
masukkan ke dalam periuk

panaskan dengan api yang perlahan
masukkan garam secukup rasa

Masukkan gula dan sedikit serbuk perasa ( ajinamoto)

Masukkan cuka buatan secukup rasa kemudian kacau hingga sebati, Bila dah pekat dan hampir mahu diangkat, masukkan bawang putih yang ditumbuk tadi. Kacau beberapa saat kemudian padamkan api

Haa.. air lada sudah ready

Langkah 2 - Sambal Kicap

Tumbuk  2 atau 3 ulas bawang putih, bila sudah lumat terus masukkan kicap lemak manis kipas cap udang, kemudian kacau sebati. Dah siap.Boleh dihidangkan.


Bawang putih yang telah ditumbuk, dituangkan saja kicap manis kemudian kacau. Tu je lahhh.. mudah kan?

Haa.. dah siap pun. Tak payah nak masak.

Langkah 3 - Masak Nasik

Rebus ayam yang telah dibasuh bersih. Dalam air rebusan masukkan serai, bawang putih,  halia, dan sedikit garam. Kemudian basuh beras dan toskan. Kemudian masukkan air rebusan ayam ke dalam periuk beras. kemudian masukkan sedikt serbuk kunyit, sedikit gula, dan daun sup ( batang je dah cukup). kemudian masaklah guna rice cooker.. tunggu masak.


Ayam dibasuh bersih dan disiram


Rebus ayam bersama serai, bawang putih dan halia. Jangan lupa masukkan sedikit garam
Sambil-sambil tu, potong bawang besar dan halia untuk ditumis.

Goreng dengan api yang sederhana buah pelaga dan bunga lawang

Kalau air rebusan ayam dah mendidih, tutup dulu api

Bila buah pelaga dan bunga lawang sudah kekuningna, masukkan bawang dan halia yang dipotong tadi

Kacau-kacau hingga kekuningan. 

Ambil air rebusan ayam tadi, kemudian tuang ke dalam kuali/periuk tumisan awah tadi yang bakal digunakan sebagai air  untuk masak nasi
Basuh beras kasi bersih mengikut kuantiti yang nak makan 

Masukkan air rebusan ayam yang telah dicampur dengan tumisan awah tadi ke dalam periuk nasi


Biar beras tenggelam macam ni. Kalau lebih air nanti lembik pulak nasi tapi jangan lupa masukkan sedikit serbuk kunyit. Biar cukup-cukup dia punya sukatannya. Kemudian masukkan ke dalam rice cooker. Pastikan anda tekan punat dia. jangan tak tekan takut nasik yang ditunggu tak masak-masak.
Haa.. nasik masak canteeekkk

Langkah 4 - Kuah Sup

Rebus ayam sekali lagi (ayam yang sama) masukkan bawang putih, serai, sup bunjut adabi, halia, daun sup, gula dan bahan perasa. Apabila mendidih bolehlah keluarkan ayam. Biar sup tadi terus mendidih, sekiranya suka yang pekat bolehlah masukkan ubi kentang. Siap dan boleh dihidangkan.


Rebus ayam sekali lagi dengan menggunakan ayam yang telah digunakan airnya tadi untuk masak nasi

Masukkan air secukup rasa untuk buat dia punya kuah

Sebab tak muat periuk, masukkan saja dalam kuali. Kalau dah guna periuk besar, tak payah tukar. Biarkan dia mendidih di atas api yang sedehana kemudian masukkan sup bunjut, serbuk perasa, garam, dan daun sup.


Bila sudah mendidih, angkat ketul-ketul ayam satu persatu.

Langkah 5 - Ayam 

Toskan ayam yang direbus tadi kemudian perapkan ayam yang direbus dengan sos tiram nona selama 1/2 jam. kemudian goreng dalam minyak yang banyak.. bila dah masak, boleh angkat kemudian hidangkan.


Ayam yang sudah dikeluarkan daripada periuk
Ayam rebusan tadi dilumur dengan sos tiram biar rata dan sebati. Perap sekurang-kurangnya 30 minit

Kalau tak rata, tambah lagi sos tiram


Sos tiram yang disyorkan
Kemudian goreng ayam tadi dengan minyak yang secukupnya

Ayam yang sudah siap digoreng. Boleh letak atas lapik pemotong kemudian potong 2 atau 3 seperti kat kedai

Langkah 6 - Sayur-sayuran
Salad, timun dan tomato. Dibasuh bersih, dipotong, dihiaskan kasi cantik dan menarik kemudian dihidangkan... selamat mencuba...





 * foto-foto hasil rakaman Ahmad Adib

Umpphh.. yum! yum! yum! sedapnya. Cukup mudah kan untuk menyediakannya? acu cuba try test buat dulu tengok jadi ke tak. Kalu jadi, bagi tahulah kawan-kawan supaya buka blog Matdingunung belajar cara-cara membuatnya. Kalau tak jadi, cuba buat lagi kot-kot anda tersalah masukkan bahan. Kalau tak jadi jugak, pegi je kat Ipoh nasi ayam, makan kat kedai je senang.

Ha.. ha.. ha.. Adib makan sampai 3 kali beb. Tak nak berhenti. Aku pesan kat dia suruh makan dulu kalau umi dia dah siap sediakan nasi ayam sebab aku nak tidur. Malam tu keluar balik pukul 3 pagi pegi mancing. Bila dah masak, dia belasah dulu. Pukul 3 petang bila aku bangun tidur dan lepas solat zohor, dia makan lagi sekali dengan aku. Pukul 5 petang, makan lagi nasik ayam tu. Memang kemaruk betul la budak tu makan.

Malam tu umi dia masakkan pula Mi Berkuah untuk Adib makan sebab esoknya Adib dah nak masuk asrama pulak. Sepanjang Adib balik cuti, umi dia jamu dengan makanan yang dia suka. Umi dia ikut je cakap Adib sebagai tanda terima kasih Adib sudi belajar kat situ dan sudah berubah sedikit perangainya.







SEKIAN TERIMA KASIH. SELAMAT MENCUBA.( lain kali nak masuk cara-cara buat laksam pulak )


3 comments:

  1. Assalamualikum, saya nak minta izin nak meggunakan resepi serta gambar2 nasi ayam tu, untuk folio saya boleh?

    kalau boleh terima kasih ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka hati youlah.. hak cipta tak terpelihara

      Delete
  2. 1st time baca resipi and ketawa...pandai menulis+memasak. :)

    ReplyDelete