Friday 19 July 2013

KUEW TEAW PATTAYA


Hari tu aku sediakan Mi Meggi Ketam Special untuk bini aku sebab sekali sekala nak juga merasa masakan daripada air tangan suaminya untuk juadah dia berbuka. Memang laa.. sekali sekala masuk dapur best jugak. Lama benar aku tak masuk dapur sekarang walaupun banyak benda yang aku boleh masak.

Hari ni bini aku balas balik untuk suaminya berbuka iaitu dia masak Kuew Teaw Pattaya yang aku dan anak-anak aku suka. Bini aku ni boleh dikatakan serba boleh.. daripada makanan pelik, western, darat dan makanan biasa semuanya mampu disediakan. Aku pun tak tahu mana dia pi belajaq. Setahu aku, dia tak pernah mengikuti kelas masakan. Kemahiran datang sendiri dengan izin Allah..

Ari ni sengaja je aku upload langkah-langkah bungkus kuew teaw pattaya.. bukannya nak ajar cara-cara membuatnya. Tapi kalau ada permintaan tinggi supaya aku ajar satu persatu langkah-langkah membuatnya..Insya_Allah.. akan aku pertimbangkan permintaan itu.

Goreng siap-siap kuew teaw secukup rasa

Goreng telur dan ratakan kasi nipis camni

Selak dengan sudu baik-baik penuh hati-hati

masukkan sesenduk kueh teaw yang sudah siap digoreng

Balut setiap penjuru dengan cermat

Lakukan dengan penuh hati-hati

Lipat di setiap empat penjuru

Telungkupkan pinggan


Terbalikkan dan hias kasi cantik

Tunggu Azan

Bila dah azan.. baca doa and than belasahhh

Perghh.. Amsyar, tak ada tertib makan. 

Aina nampak hilir sikit sebab sudah biasa
Sekian sahaja santapan mata untuk kali ini. Sekian Terima Kasih

No comments:

Post a Comment