Thursday 31 October 2013

KISAH BLOG AKU

Assalamualaikum..

Cuti panjang sempena raya Deepavali sudah bermula.. sunyi la pulak tak menulis. Ada orang suruh aku sambung lagi kisah hidup aku. 

Haiyaa.. cerita sudah tamat maa.. mau sambung apa lagi. Baguslah kalau ada feedback daripada pembaca. Maknanya tak sia-sialah aku mengarang panjang-panjang. Aku ingat kan tak de orang nak baca. Maklumlah cerita biografi orang tak terkenal cam aku ni manalah orang nak ambik tahu tentang kisah hidup. Lainlah kalau aku ni public figure cam artis terkenal atau wakil rakyat yang banyak cerita panas. Rupa-rupanya ada orang dalam senyap membacanya. Mungkin tersesat blog kot. Tengok kepada cerita aku dari episod satu sehingga ke episod akhir, rating page view konsisten aje, hampir sama banyak. Maknanya orang yang buka akan baca dari satu episod ke satu episodlah. 

Ada orang yang kata cerita yang aku tulis tu panjang-panjang. So, dia baca pun skip-skiplah. Ada juga yang kata apa yang aku tulis tu tak cukup panjang. Masih boleh dikembangkan lagi untuk kelihatan menarik dan real. Hai.. ada macam-macam ragam pembaca ni. Bagi aku, blog ni adalah tempat berkarya. Jadi kena karang kasi panjang. Kalau FB tu kita baca sinopsis saja sudah cukup, jadi tak sesuai untuk cerita panjang-panjang. Bagi aku dan orang-orang yang minat membaca, sudah tentu suka cerita yang panjang-panjang kalau isi kandungan cerita tu manarik. Sama macam orang baca surat khabar, ada yang suka tengok gambar aje, ada yang suka baca isu yang menarik saja seperti dalam akhbar Metro. Ada juga yang baca sampai habis satu naskah akhbar. Tapi aku suka baca yang part isu-isu semasa yang menarik untuk dibincangkan dan diambil tahu. Kalau akhbar Berita Harian atau Utusan Malaysia, aku suka baca rencana muka surat 10 dan 11.

Dulu sebelum aku aktif berblog, aku banyak la juga menyumbang rencana untuk dimuatkan dalam akhbar. Kadang-kadang aku menulis rencana untuk dimuatkan ke dalam majalah Dewan Masyarakat atau Dewan Siswa. Tapi kini.. aku banyak mencurahkan idea penulisan aku di dalam blog Matdingunung. Tak lagi mengarang untuk dimuatkan dalam akhbar walaupun pembacanya hanya ciput-ciput tidak meluas seperti pembaca akhbar. Tapi tak pe.. sekurang-kurangnya apa yang aku tulis tak hilang dan sentiasa ada kalau buka serta boleh dibuat koleksi. Kalau menulis dalam akhbar, artikel aku tu akan jadi lapuk selepas satu hari. Satu lagi, ada kalanya aku pun tak tahu sama ada artikel yang aku hantar kat akhbar tu dipaparkan atau tidak. Banyak juga yang dipaparkan tetapi aku tak potong keratan tu untuk disimpan buat koleksi peribadi. Hilang begitu saja segala idea dan buah fikiran aku.

Artikel dalam blog tak lapuk. Sentiasa ada orang tengok dan baca walau artikel tu aku karang tahun lepas. Kalau dalam surat khabar, sangat jarang orang baca yang lama-lama. Kebanyakkan surak khabar hanya bernilai pada tarikh diterbitkan saja. Masuk keesokan harinya, artikel tu dah jadi pembungkus nasi atau ditimbun kat tepi dinding. Tunggu pembeli surat khabar lama datang angkat timbang kilo.

Tak pelah.. walau apapun pandangan pembaca, aku ucapkan jutaan terima kasih. Doakan aku agar diberi idea dan kesihatan untuk aku terus berkarya kat dalam blog aku. Dalam sehari dua ni.. insya-Allah aku akan masukkan beberapa cerita lagi yang ringan-ringan dan kita santai membacanya.

No comments:

Post a Comment