Friday 4 October 2013

KOLEKSI PENGALAMAN UNTUK DIKONGSI ( EPISOD 2 )


EPISOD 2 - Mengikuti Kursus Perkeranian

Sambungan daripada episod 1.
Kenapa aku ke Kuala Lumpur ?? Sebenarnya sebaik sahaja aku tamat menghadapi peperiksaan SPM, aku memohon untuk belajar komputer di salah sebuah syarikat yang mengendalikan kursus komputer kepada lepasan SPM. Perkara yang sebenarnya lagi, aku tidak berminat pun untuk belajar benda-benda macam tu, tapi oleh sebab aku tersangat ingin keluar dari kampung dan kongkongan daripada ibu bapa maka aku terpaksa berlakon untuk mendalami ilmu dalam bidang perkomputeran. Kalau aku nak pergi untuk bekerja, confirm ayah dan mak aku tak kasi sebab kemahiran aku sangat diperlukan oleh ayah aku untuk menjaga 12 buah rumah sewa miliknya.

Selama dua hari aku berada di rumah abang aku di Kuala Selangor. Sepanjang dua hari tu jugaklah dia menjamu aku dengan makanan yang pelik-pelik yang aku tak pernah jumpa masa kat kampung. Dia juga sering membawa aku bersiar-siar ke Bukit Melawati, Pekan Tanjung Karang, Pekan Ijok, Sungai Buloh sehingga ke pekan Sungai Besar. Bawa aku pergi jeti lihat nelayan bawa naik hasil tangkapan dan abang aku beli ikan, sotong, udang kertas dan ketam fresh untuk dimasak dan bagi aku makan. Pendek kata abang aku memang jamu aku makan sepuas-puasnya sebab dia tahu aku tidak pernah jumpa benda-benda macam ni.

Pada suatu hari Ahad, abang aku dengan ditemani sahabat baiknya Mohd Isa telah pergi hantar aku ke tempat aku nak belajar. Puas dicari tempat tu berpandukan alamat yang tertera pada surat tawaran tapi sukar nak jumpa. Dengar kepada nama sekolah , PUSAT PENGURUSAN DAN PENGAJIAN KOMPUTER ASIA, terus terbayang di benak fikiran sekolah tu macam sebuah universiti yang mempunyai pelajar yang ramai, bangunan yang indah, prasarana yang hebat dan barisan komputer yang memenuhi setiap ruang bilik komputer. Tapiii semua tu hampeh!!! gah pada nama saja. Signboard pun berkulat dan berkarat nak mampos. Sekolah tu cuma sewa rumah flet buat tempat belajar. Ada 3 bilik saja. Setiap bilik ada susunan kerusi macam kat pusat tusyen. Satu komputer pun tak ada. Jadual belajar satu pun tak de subjek komputer.. yang ada cuma akaun, pengurusan dan perkeranian untuk mendapat sijil LCCI. Memang membosankan tengok pada jadual.

Selepas abang aku settle semua yuran pendaftaran dan pengajian, aku dibawa ke asrama. Asrama pusat tu cuma rumah flet yang disewa oleh syarikat dan dijadikan asrama. Dalam satu bilik diletakkan 4 katil double decker. Duduk bersesak macam sardin tapi bayaran yang dikenakan mahal. Bila abang aku tengok tempat yang aku akan belajar dan tempat asrama aku dia terus berbisik kat telinga aku " ko jangan lari eh Din, ko belajar sampai dapat sijil. Nanti aku settle segala yuran bulanan ko"

Sebelum balik, abang aku kasi duit poket RM50.00 buat belanja. Duit yang mak aku kasi masih belum digunakan iaitu sebanyak RM50.00. Jadi duit aku ada dalam RM100.00. Banyak tuuu, amat-amat jarang sekali aku dapat pegang duit sebanyak tu selama aku hidup. Duit yang mak aku kasi masih aku letak berterabur sebab dengar nasihat emak. Duit yang abang aku kasi aku selitkan dalam poket seluar. Semasa aku sedang sembahyang zuhor, aku terasa ada kelibat lembaga melintasi belakangku. Aku rasa tak sedap hati. Selepas sembahyang aku terus memeriksa dalam poket seluarku. Alangkah terkejutnya aku kerana duit RM50.00 yang abang aku kasi sudah lesapppppp. Sakitnya hati aku tak terkata. Aku tahu sapa yang ambik tapi oleh sebab aku masih baru dan masih belum punyai kawan maka aku diam sajalah.

Kat tempat baru dengan pantas aku  mencipta kawan dan yang pastinya kawan yang sekapal denganku lebih diutamakan sebab mudah berkomunikasi. Walau bagaimanapun, kat dalam hostel aku semuanya aku campur kecuali seorang saja yang aku tak campur iaitu yang rembat duit aku. Nama dia Shamsul budak Perak. Aku boleh tuduh dia sebab masa tu hanya aku dengan dia sahaja ada kat dalam hostel tu. Aku juga tanya dia arah kiblat. Sekarang aku sudah mula ada kawan, bukan saja dari negeri kelahiranku saja bahkan dari Rembau, Temerloh, Klang, Mersing, Yan dan sebagainya. Yang paling aku rapat ialah Azuraiman ( Kota Bharu ), Basri ( Tumpat ) dan Jefri ( Temerloh ). Kami berempat memang kamceng, ke mana saja pergi pasti bersama.

Aku fokus belajar  tak sampai dua bulan, lepas tu dah mula tuang kelas. Beberapa surat amaran telah dihantar oleh pihak pengurusan ke alamat rumah aku kat kampung. Hal ini membuatkan emak dan bapa aku mula rimas bagai cacing kepanasan. Memang mereka dah agak aku merantau bukan untuk belajar tetapi mahu tinggalkan kampung saja. Selepas dua bulan, aku keluar hostel dan tinggal menyewa kat Flet Taman Batu, Greenwood, Gombak. Dua bulan kat sini juga hampir setiap minggu aku ke bandar dengan menaiki bas mini no 14 menikmati kehidupan di Kota Raya. Aku tawaf dari satu pasar raya ke satu pasar raya lain. Bermula di The Mall, jalan ke Chow Kit Road, Pergi Pertama Kompleks dan Campbell berjalan lagi ke Dataran Merdeka dan terus Tamat di Pasar Seni. Kat pasar seni biasanya aku layan penghibur-penghibur jalanan meh-meh pengamen jalanan. Sikit-sikit aku dah mula kena short culture. Sebelum ni aku tak pernah tengok lelaki dan wanita yang belum kahwin tinggal serumah tapi kat sebelah rumah sewa aku selamber je geng-geng bujang tinggal serumah dengan wanita-wanita. Masa kat kampung aku belum pernah tengok perempuan pakai seluar pendek tapi kat sini perempuan-perempuan pakai seluar pendek singkat selamber saja.Banyak lagi kemungkaran-kemungkaran yang aku tengok dengan mata kepala aku sendiri selama dua bulan aku berada di sini.Budak Melayu beli arak kat Seven Eleven selambe saja termasuk budak perempuan.

Tiga bulan kemudian kak Long aku kat kampung terima surat rasmi dari pusat pengajian yang menyatakan aku dibuang daripada belajar kat sekolah tah apa-apa tu. Memang aku suka dibuang pun dan hakikat sebenar.. aku yang membuangkan diri aku sendiri. Kak Long amat marah apabila menerima surat 'berpuaka' tu. Tapi aku bernasib baik sebab dia tak dapat hubungi aku untuk berleter. Akupun tak pernah telefon kat kampung. Keputusan SPM  pun aku TAK balik ambik sebab naluri aku kuat mengatakan SPM aku GAGAL. Entah macam mana kak Long aku dapat hubungi aku melalui surat berdaftar yang dihantar. Dalam surat tu memang kaw-kaw dia leteri aku. Dia kata mak dengan ayah aku begitu kecewa dengan sikap aku dan minta aku pulang segera untuk return SPM ( mengulang ). Masa zaman aku, pelajar yang tak lulus SPM boleh masuk tingkatan lima semula untuk mengulang.

Tawaran untuk mengulang SPM aku tak layan. Aku dah seronok tinggal kat KL. Kawan aku dah ramai dari pelbagai negeri dan tempat. Walaupun ayah aku tak hantar duit belanja, tapi aku boleh hidup sebab kawan aku yang bernama Azuraiman ( Pu'ah ) tu anak orang kaya. Dia yang sara hidup aku. Selain tu, aku juga tinggal serumah dengan geng-geng yang sudah berumur dan sudah bekerja. Nilah kali pertama dalam hidup aku, aku mempunyai kawan yang umurnya jauh lebih tua daripada umur aku.Aku dah jadi orang bandar sekarang. Pakaian aku mahal-mahal dan berjenama sebab aku rembat pakain Pu'ah. Aku bebas bergilir pakaian dengan Pu'ah sebab saiz badan aku lebih kurang. Hanya seluar dalam saja aku tak kongsi.

Aku cuba cari kerja sebab tak best hidup orang tanggung. Kerja pertama yang aku buat ialah jadi kuli kat kilang Aerofoam di Batu Caves. Gaji murah je tapi cukup le untuk hidup 3 minggu.Berhenti kerja kilang tu, aku mencari pengalaman dengan bekerja di Syarikat Catering & Servis bahagian angkut pinggan mangkuk dan cuci pinggan. Sebulan saja aku bekerja kat syarikat catering tu sebab tak tahan dengan supervisor yang kuat berleter.Aku kerja pula kat Hotel Grand Continental sebagai kitchen helper. Jurupotong sayor dan kupas bawang serta bantu jurumasak. Kat sini aku sempat belajar masak sikit-sikit. Berhenti kerja kat sini, aku kerja pula di Syarikat Sri Aman Cleaner sebagai pencuci tandas kat bangunan MAS jalan Sultan Ismail. Kerja cuci tandas lebih seronok sebab tak ada tekanan. Rakan setugas pun baik-baik. Supervisor pun cantik orangnya dan masih bujang ( adik pengurus ).Lagipun masa kerja kat sini ada seorang awek India namanya Sumathi yang cukup minat dengan aku.Walaupun dia kerja sebagai eksekutif kat floor 25, tapi minat kat aku. Bodoh betul !!! selalu belanja aku makan KFC kat bangunan The Weld pada masa lunch. Tak malu pulak dia walau aku pakai uniform (t'shirt biru) yang tertulis Sri Aman Cleaner & Servis kat belakang manakala dia lengkap dengan skirt dan blezer tapi selalu berjalan beriringan dengan aku. Tulah yang dikatakan 'Cinta Itu Buta' gamaknya. Sumathi juga selalu tunggu aku kat dalam tandas untuk mengurat aku kerana dia tahu setiap pukul 9.30 pagi aku akan ke tingkat 25 untuk bersihkan tandas kat situ kerana office dia kat tingkat 25. Selama 4 bulan lebih aku bertahan kerja kat syarikat cleaner tu. Berhenti kerja kat situ, aku kerja pula sebagai atandent snooker kat Marcopolo Snooker. Gaji agak mahal tapi yang tak tahan selalu kena tatang Carlberg dan Beer untuk customer. Tulah yang membuatkan aku tak tahan dan terus berhenti. Cuma sempat menerima sebulan gaji sahaja lepas tu aku blahh.. 

Selepas tu, pelbagai kerja lagi yang aku lakukan termasuk jadi konduktor bas mini. Ikut member kerja sebagai plumbing dan repair rumah. Seterusnya, bila rambut aku semakin panjang dan aku dah jadi rocker, aku banyak menganggur dan sekali sekala ikut member aku berniaga kat pasar malam. Kadang-kadang aku tolong member aku ( Zul- Drummer kumpulan rock SERA dan pernah buat album mamat ni) berniaga kat Chow Kit Road


Bas mini yang cukup terkenal untuk ke mana-mana destinasi di Ibu Kota suatu masa lalu. ( gambar ihsan Google )


Ke mana-mana kita pergi, tambang semuanya 50 sen tidak kira jauh atau dekat

Perghhh.. memang pengalaman kerja aku cukup luas. Aku ni jenis orang yang tak memilih kerja sebab aku sedar aku ni tak punyai kelulusan apa-apa. Memang aku betul-betul puas hidup merantau dan aku gembira dengan cara hidup aku walaupun ada kalanya tak makan sebab tak punyai wang. Pengalaman berkawan juga cukup luas. 

Okeylah.. sampai sini dulu cerita aku untuk dikongsi dengan korang. Nanti jangan lupa korang ikuti pula kisah aku dalam EPISOD 3 - Matdin dah jadi Mat Trasher..



No comments:

Post a Comment