Saturday 11 July 2015

BICARA SANTAI APA AJER..

Assalamualaikum... sementara menunggu waktu nak berbuka sedikit masa lagi, ada baiknya aku manfaatkan masa ini untuk menulis apa saja dalam entri blog MG kali ini. Kira bebas bercerita pasal apa-apa isu daripada dok mengumpat kat orang atau meninjau kat bazar ramadhan yang berkemungkinan boleh mengubah pemikiran daripada datang untuk tengok cuci mata kepada membazirkan wang membeli apa-apa makanan yang tak perlu dibeli. Tu lah nafsu.. tengok semuanya nak walaupun tak perlu. 

Dalam keadaan sekarang.. berjimat adalah paling baik. Jangan ikut nafsu untuk berbelanja. Duit memang senang dapat tetapi lebih senang untuk dihabiskan. Ada banyak.. habis banyak. Duit ni kita tak pernah cukup. Orang kata, kalau nak lebih duit, amalkan bersedekah. Tapi kita pun tak sanggup untuk bersedekah banyak-banyak takut kita pula terpaksa meminta sedekah. Kadang-kadang.. duit yang kita keluarkan untuk bersedekah tidak menepati sasaran. Rupanya orang yang kita beri sedekah lebih senang daripada kita.. maklumlah pada bulan yang penuh keberkatan ini lebih ramai yang pandai berlakon jadi papa kedana kerana mereka tahu ramai lagi orang pemurah yang mengharapkan gandaan pahala hasil daripada kemurahan hati mereka bersedekah.. Tubuh badan sihat.. tapi meminta-minta. Orang dari selatan Thai membimbit berpuluh-puluh paket keropok untuk dijaja kepada orang ramai. Mereka bukan peminta sedekah, tetapi gaya menjual itu mirip peminta sedekah kerana selagi kita tak beli.. selagi itulah dipujuk rayunya kita bahkan diekori kita walau ke mana kita pergi. Tak senang kita dibuatnya. Di jalanan, ramai warga asing jadikan anak-anak kecil sebagai umpan untuk meraih simpati. Duit tak pernah penuh dalam bekas dari pagi hingga petang mengemis walaupun berpuluh-puluh orang pejalan kaki sentiasa ada yang bermurah hati. 

Satu lagi.. waktu berbuka semua makanan rasa jelira. Kalau pergi ke bazar ramadhan..sampai penuh jari disangkutnya lauk-pauk dan makanan termasuk segala jenis minuman. Walaupun setiap hari mengeluh pasal makanan di bazar ramadhan mahal menjadi topik hangat perbualan di pejabat mahupun dengan rakan sekerja.. tetapi kalau singgah.. lupa habis segala runggutan. Beli banyak-banyak, bukan mampu makan semuanya pun.. 30% saja makan.. 30 % lagi buang dan 40% lagi simpan dalam peti ais dan lambat laun ke dalam tong sampah jua tempatnya. Kadang-kadang.. dalam peti ais padat dengan makanan yang lepas-lepas dari hari pertama puasa lagi.. asyik masuk setiap hari. Nak buang sayang, setiap hari simpan tapi tak makan. Lagi lama tersimpan, lagi tak lalu nak makan..inilah yang dikatakan membazir. Balik solat sunat teraweh, makanan lebih kat moreh kita bawa balik lagi.. bertambahlah makanan lapuk kat dalam peti ais kita. Dah menjadi tabiat kita, asal ada makanan yang dibagi free, semuanya nak bawa balik walaupun kita tahu makanan tersebut bakal basi ditangan kita. Banyak pulak tu yang diambilnya.  Tengok ada orang agihkan bubur lambuk percuma.. kita pun ikut lah beratur panjang untuk mendapatkannya walaupun kita tahu itu bukan makanan kegemaran kita sebab sudah menjadi tabiat kita, suka kepada benda free..walaupun kita tahu semuanya itu bakal MEMBAZIR.. 

Dalam bulan puasa kita lebih banyak MEMBAZIR. Masak banyak-banyak, lepas tu BUANG. Beli banyak-banyak, lepas tu BUANG. Ambik banyak-banyak lepas tu BUANG. Makan kat hotel atau restoran mewah sebab nak tunjuk kita ada kemampuan atau nak tukar angin sekali sekala.. tergoda dengan iklan buffet Ramadhan. Bayaran yang dikenakan satu kepala RM100++, pegi satu keluarga lebih RM500. Makan tak seberapa, selera hanya di mata sahaja. Ambik banyak-banyak tapi makan secubit cuma. Kalau pihak hotel sediakan 100 jenis makanan, semua seratus jenis tu kita cebok masuk pinggan nak rasa la konon.. tapi semuanya buang ke dalam tong sampah. Berapalah sangat kapasiti perut kita yang mampu kita isi.. Kena 3 gelas air, tak terdaya nak makan lagi. Lebih baik duit RM500 kita sedekahkan kepada golongan asnaf yang nak beli ikan masin pun tak de wang.

Itulah yang kita namakan sebagai NAFSU. Hati kita telah dikawal oleh NAFSU. Sebab tu lah rezeki kita lari. Pas tu kita asyik mengeluh duit sentiasa tak cukup. Padahal kita tak pernah muhasabah diri bagaimana duit yang kita ada tu kita belanjakan. Cukup sekadar ini dulu.. azan pun dah nak dekat. Yang baik datangnya dari Allah.. yang buruk itu datangnya daripada nafsu amarah aku sendiri.. assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..  

No comments:

Post a Comment