Wednesday 10 October 2012

ANGANKU MUSNAH


Pejam celik..pejam celik..pusing kanan..pusing kiri..  tak nak juga lelap-lelap. Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 12 tengah malam tapi mata tak mau tidur. Puas dicuba untuk memujuk mata ini supaya lena tapi tak berdaya. Tiba..tiba.. aku teringat satu artikel yang aku karang siang tadi semasa sedang mengawas seorang calon PMR. Sambil mengawas sambil berkarya. Maklumlah mengawas hanya seorang calon yang terpaksa dikuarantin sebab terkena penyakit chikenpop, tak kan dia nak meniru. Lagipun aku berada betul-betul di hadapan dia. Puas aku cari baju kerja yang aku pakai tadi tapi tak berjumpa. Seingat aku, baju tu aku sangkut kat tombol pintu bilik solat. Di dalam poket baju tersebut ada 3 helai kertas yang sepatutnya menjadi helaian tambahan kepada calon tersebut, tapi telah digunakan oleh aku menulis satu artikel baek punya untuk dimuatkan dalam blog aku yang mana ideanya hadir secara spontan.

Cari punya cari punya cari punya cari.. tiba-tiba terjumpalah baju aku tu di dalam mesin basuh. Wah.. aku dah rasa tak sedap hati. Memang aku yakin bahawa idea spontan aku hampir 2 jam mengarang hancur berkecai dimesin oleh bini aku. Ya! memang tepat telahan hati naluriku, memang bersepai di dalam mesin basuh bersama segumpal kain baju yang lain. Idea aku sudah tidak dapat diselamatkan. Bini aku kalau dia nak basuh kain baju, ada kalanya dia seluk segala poket-poket. Ada kalanya dia terus humban saja dalam mesin basuh. Sudah beberapa kali beg duit aku dan segala isi-isinya dibasuh oleh bini aku.Telefon bimbit anak sulung aku juga pernah dibasuhnya. Sampai sekarang anak sulung aku tak punya telefon bimbit. Pen drive aku dua kali kena basuh.Remote kunci kereta sekali kena basuh.Pen aku, duit kertas aku, duit syiling aku, tisu yang ada dalam poket seluar aku semuanya selalu dibasuh oleh bini aku dengan washing machinenya
Adoiii.. buang masa aku menulis selama 1 jam setengah untuk 5 muka surat. Nak tulis balik memang dah tak ingat sebab biasanya aku menulis apabila idea itu datang secara tiba-tiba.Takpelah.. nak buat macam mana. Tragedi dah berlaku. Tak boleh buat apa lagi. Okeylah..Aku cerita jelah apa-apa malam ni sementara menunggu mata megantuk.
Dah lama benar rasanya aku tak naik gunung. Rindu sangat aku pada kedamaian, kedinginan dan ketenangan di puncak gunung. Baru-baru ni ada la member aku offer join group dia panjat gunung Berembun di Jertih Terengganu. Aku dah setuju nak follow, tapi ntah macam mana senyap je. Entah jadi entahkan tidak. Aku pun tak telefon dia follow up. Blog aku ni yang pada asalnya aku khaskan untuk memuatkan laporan aktiviti aku mendaki saja. Tapi, oleh sebab aktiviti mendaki aku amat jarang maka aku telah campur adukkan dengan pelbagai isu dan berita termasuk portal masakan. Dah tak jadi MATDINGUNUNG dah tapi jadi MATDIN MACAM-MACAM.
Sejak kurang melakukan aktiviti luar, badan aku pun naik tak terkawal. Sebelum ni aku pakai seluar saiz 31 dan 32, tapi sekarang banyak seluar kerja dan seluar yang banyak poket kat kiri kanan peha, tak muat untuk ku pakai.Tak sampai butang dah woii. Sekarang ni seluar saiz 33 baru ngam.So, banyak la seluar hiking aku yang mahal-mahal jenama JEEP dan CAMEL terpaksa aku sedekahkan kepada orang lain. Baru-baru ni satu plastik sampah besar baju seluar aku yang dah tak muat, telah aku sedekahkan kepada tukang kebun sekolah aku. Suka tersengih-sengih dia menerima pemberian ikhlasku. 3 hari jumpa aku, tiga hari dia ucap terima kasih kat aku. Ni nanti aku pegi sekolah balik lepas mengawas PMR ni, confirm ucap lagi terima kasih kat aku.Yelah.. daripada jadi sarang anai-anai, lebih baik aku sedekahkan.
Takpelah.. tahun depan sasaran aku 3 gunung akan aku panjat. Tak kira gunung jenama apa asalkan ianya sebuah gunung. Aku teringin nak panjat gunung Tahan sebab gunung tu selalu kawan-kawan aku ajak naik tapi aku tak berani sebab mereka pergi seminggu. Tak terdaya dan tak terTAHAN aku nak pikul peralatan mendaki termasuk bekalan makanan dan air selama seminggu berjalan. Kira trans Titiwangsa la tu. Masuk kut lubang Kuala Tahan berjalan dan berjalan panjat beberapa buah gunung kemudian keluar di Brincang Cameron Highland. Walaupun masih tak berapa tua tapi dah mula terasa woo.. lagipun aku kerja tak pakai kudrat tenaga. Stamina tak fit. Aku kagum dengan orang tua Jepun namanya WATANABE, dahlah tua umur 73 tahun, perempuan pulak tu. Panjat gunung EVEREST sampai ke puncak. Aku nak naik gunung Stong pun tercungap-cungap. Semangat je lebih tapi daya tak seberapa.Takpelah.. tua buat cara tua. Kita daki gunung yang senang-senang jelah. Kalau ada rezeki, hajat nak daki gunung BROMO kat jawa tahun depan. Dengar cerita kawan-kawan yang dah pegi, katanya cantik view gunung tu tapi kalau pegi musim cuti sekolah penuh dengan pendaki macam kat atas Bukit Broga pada hari minggu.
Okeylah.. sakat ni dululah cerita spontan aku. Merapu banyak-banyakpun bukannya ada orang baca. Suke-suke je menulis.Sekian Terima Kasih. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment