Friday 26 October 2012

SAMBUTAN AIDILADHA DI KAUTERS GURU USJ 6

Assalamualaikum.. Masuk tahun ni sudah 3 kali berturut-turut aku tak balik kampung masa raya haji. Biasanya pantang hari raya aku akan balik kampung walaupun terpaksa menempuhi perjalanan yang memakan masa melebihi 10 jam. Sejak dua menjak ni, rasa dah tak sanggup lagi untuk memandu lama-lama dok dalam kopkit kereta Honda City walaupun kereta tu baru je aku ambik. Nak balik kampung satu hal, nak datang sini pulak dua hari kemudian satu hal lagi. Mesti nak bertolak paling lewat pun pukul 2.30 pagi. Kalau lewat sikit alamatnya makan jem.Biasanya jem nak masuk bandar Raub dan Bentong aje. Selain tu,  Karak pun jem teruk. Pikir gi pikir mari, aku buat keputusan tak yah balik ah. Cuti 4 hari tak berbaloi nak balik, atas jalan saja sudah dua hari. Rumah sendiri satu hari, rumah bini satu hari.. eeee tak bebaloiii.  Lagi pun cuti sekolah bulan 12 nak balik lagi main banjir tahan jaring. Raya kat kuaters pun meriah juga. 

Tahun ni kuaters ada buat majlis Qurban sebanyak 3 ekor lembu. Tapi aku tengok lembu tu kurus-kurus aje. Lembu yang gemuk-gemuk mungkin dapat kat orang lain kot. Lembu bandar memang macam tu kot, tak ada padang ragut sebab semua padang ragut dah jadi kawasan perumahan dan binaan bangunan-bangunan kedai. Lembu yang dilepas dalam ladang kelapa sawit yang sihat sebab banyak makanan luar. Orang kampung bela lembu dia main lepas aje. Kadang-kadang aku pun muskil, lembu lepas yang makan tanaman orang layak ke dibuat qurban? ayah aku dulu ada bela lembu, bila lembu ayah aku terlepas tali hidung maka lembu tu akan merayau-rayau tak tentu arah ikut kumpulan lembu yang tuan dia biar macam tu. Kadang-kadang 3 hari cari pun tak jumpa lagi. Bila dah jumpa, nun... jauh beberapa kampung dia berada. Kadang-kadang bila jumpa ada kesan dicurah Asid (cuka getah ) kat atas belakang. Zalim betul manusia ni. Lembu mana dia tahu apa, bila dah terlepas mesti la akan masuk pagar orang atau tidur kat bawah rumah orang. Kok ye pun, halau saja lah, buat apa dituang cuka getah sampai buruk belakang lembu tu. Tapi aku rasa sekarang peragai curah cuka getah kat atas belakang lembu sudah tak ada kot. Tak tahulah pulak sebab lama aku tak duk kampung. Tapi sekarang kalau lembu lepas banyak yang hilang dicuri. Lembu pun dia sanggup curi. Ada yang pencuri tu sembelih dulu baru muat lori untuk dijual murah-murah. Ada juga pencuri yang mencuri lembu hanya beberapa anggota badan saja. Lembu tu masih bernyawa tapi anggota tak cukup sebab dicuri. Zalim betul manusia zaman sekarang. Dulu jarang sangat aku dengar ada orang curi lembu. Kalau lembu hilang merayau kat kampung lain itu biasa. Orang yang curi lembu ni biasanya kerja orang yang kacip pil kuda.

Kerja jahat ni mungkin dilakukan dua orang. Senang je dua ekor lembu jadi mangsa, orang nak qurban  sampai satu kampung pegang lembu sekor untuk disembelih masih lagi berhempas pulas.

ni yang jenis curi anggota badan lembu aje


Tapi harga lembu sekarang mahal gila. Kalau lembu caroler yang makan dedak logik kalau mahalpun sebab harga dedak lembu tinggi. Ni lembu kampung yang makan rumput dalam pagar orang pun mahal jugak harganya. Dulupun lembu lepas ni makan rumput dalam pagar orang juga. Aku dulu kalau quban satu bahagian cuma RM160.00 je, sekarang satu bahagian rm420.00. Bukan nak berkira, tapi nak bagitahu bahawa harga lembu yang makan rumput yang tak pernah naik harga pun sama mahal dengan lembu makan dedak. Kalau lembu besar lagilah mahal kan.. 

Agak-agak lembu ni berapa harga satu bahagian eh untuk qurban? mungkin mencecah ribu ringgit kot.
Apa lembu ni makan eh. mau satu tan sekali makan.
Lembu ni banyak jasa pada tuannya. Confirm tuan dia tak jual untuk dibuat qurban
Eh... meleret pulak cerita aku. Dah mula nak merapu, Padahal perkara sebenar yang aku nak cerita dalam entri ni ialah tentang suasana majlis ibadat qurban kat kuaters aku tinggal. Okeylah.. layan dulu gambar-gambar yang aku rakam masa kuaters aku buat ibadah kurban.
















No comments:

Post a Comment