Saturday 13 October 2012

SEMUANYA IDAMAN KALBU

Aku ni dok pening sebenarnya. Ceritanya begini, aku sangat berminat untuk memiliki sebuah kamera kompak yang tahan lasak. Maknanya kalau kamera tu jatuh dari pokok pun still masih elok. Kalau terjatuh dalam air pun masih boleh digunakan. Tak perlu hantar kedai untuk servis.Tapi kualiti gambar macam DSLR. Tujuan aku nak cari kamera ni supaya menjadi teman setia aku sekiranya aku masuk hutan, mendaki gunung, menjaring ikan kat laut atau kat sungai, peRgi untuk melakukan aktiviti off road sama ada naik 4WD atau mountain bike ataupun masa aku pegi menonton bola kat stadium.Tak nak lah aku pikul DSLR yang berat dan sensitif untuk aktiviti lasak.DSLR tu sesuai untuk ambik gambar orang kahwin atau model-model atau majlis-majlis rasmi. 

Setelah aku tanya pakar-pakar kamera termasuk kawan aku Ad-Hadi, ada tiga model kamera yang menepati cita rasaku telah dicadangkan. Ketiga-tiga model ini punyai kelebihan tersendiri. Nilah punca yang membuatkan aku pening ni. Nak pilih yang mana satu. 

                                                   


          1. Kamera OLYMPUS model PG1(RM1300.00)
Kamera ni memang sangat menepati cita rasaku dari segi bentuk dan fungsi-fungsinya. Cantik, nampak lasak dan warna yang menarik. Tahan gegaran. Kalau jatuh dari ketingguian 2 meter tak menjadi masalah  (shockproof). Kalau rendam dalam air pun tak menjadi masalah (waterproof). Ada HD video, Ada GPS dan macam-macam lagi. Tapi yang tak sedapnya, kawan aku kata kamera ni cepat rosak. Jenama dia bukan pilihan kaki-kaki fotografi.

                  2 . Kamera Nikon Coolpix Model 100

Tengok kepada corak warna pada badan perghhh.. kecur air liur. Nampak lasak ala-ala komando tapi design dia simple aje. Nipis dan ringan. Senang masuk poket. Fungsi-fungsinya pun lebih kurang sama macam kamera di atas. Harga murah sikit daripada kamera di atas, tapi masih melebihi RM1000.Ad-Hadi syorkan aku pakai yang ni sebab otai-otai fotografi kata kamera ni tak ada masalah. Gambar cantik dan terang. Sesuai bawa ke mana-mana aktiviti off road terutamanya masuk hutan atau mendaki gunung. Kalau hujan dalam perjalanan, tak perlu nak risau cari plastik untuk lindunginya sebab dia dicipta untuk kalis air. Kalau kita tersemban jatuh ke tanah semasa aktiviti bersama kamera ni, dia tak pecah dan tahan lasak Kalau tersesat dalam hutan semasa melakukan aktiviti jungle treking, tak payah guna kompas untuk cari jalan keluar sebaliknya guna saja GPS yang merupakan salah satu fungsi penting yang dimiliki..Kalau kita pegi menonton bola sepak, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya, kita masih lagi boleh gunakan kamera ini untuk ambil gambar pemain.Tapi bagi aku kamera ni terlalu simple walaupun kelebihan-kelebihan yang dimiliki begitu menyakinkan.3. 

Kamera jenama CANON Power shot model D20 (RM1299.00)

 Kamera ni nampak futuristik sikit. Lagipun kamera ni memang lasak sebab dia dicipta untuk bersaing dengan dua kamera yang aku huraikan di atas. Kamera ni aku telah uji dari segi fungsi kat kedai CANON di Sunway Piraymid. Memang canggih sama seperti di atas. Ada GPS, Ada kamera video HD, Shockproof, Waterproofing dan menepati semua ciri-ciri yang aku cari. Kelemahan kamera ni sikit saja iaitu saiz dia agak besar. Gambar dia memang top. Wide angle 28mm sesuai untuk ambil gambar pemandangan. Makro lens pun boleh buat. Kalau ambik gambar jari dari jarak dekat, memang jelas nampak liang-liang roma. Memang perfect la kamera ni.

Haa.. itulah yang membuatkan aku pening nak pilih. Ketiga-tiganya ada kelebihan tersendiri dan ketiga-tiganya aku suka. Tapi aku perlu membuat pilihan satu je.Dari segi bentuk aku suka yang no 1. dari segi corak luar aku suka yang no 2. Dari segi kualiti gambar aku suka yang no 3. Hai pening..pening..

Satu lagi benda yang menjadi tarik minat aku ialah TELEFON BIMBIT yang tahan lasak. Telefon yang aku maksudkan tak perlu ada GPS, tak perlu ada kamera dan kamera video, tak perlu ada internet dan tak perlu canggih. Yang aku perlu cuma Shockproof dan waterproof. 

Haa.. nilah rupa telefon bimbit yang aku cari-cari. Ciri-ciri yang aku suka semuanya ada pada telefon ni. Kalau dipijak dengan pajero tak pecah katanya. 

Ada satu lagi yang barang yang menjadi idaman aku tapi yang ni modal besar sikit sedangkan penggunaannya tak seberapa. Kalau boleh dapat memang puas hatilah.Kalau ada duit tersepak memang boleh beli. Tapi kalau ada duit sekadar cukup makan baik tak payah memilikinya.Tapi apapun benda ni memang aku minat. Barang yang aku maksudkan ialah Lens Kamera NIKKOR 18mm-300mm. Harganya mencecah RM3500.00. Kalau aku masuk hutan tiba-tiba terjumpa emas seketul. Aku jual emas tu kemudian 5% daripada hasil jualan emas tu aku akan belikan Lens ni. Ha..ha.ha.. maknanya kalau betul-betul aku ada duit lebih barulah aku akan memiliki barang ni.


Ni benda terakhir yang menjadi idaman ku iaitu KENDERAAN UNTUK AKU MELAKUKAN AKTIVITI OFF ROAD. Kenderaan ni memang aku minat gila tapi tak relevan aku memakainya sebab kerja aku bukan dalam hutan tapi dalam bandar. Satu lagi, kenderaan ni memerlukan penjagaan rapi serta perlu sentiasa ada penambahbaikan.Kalau ada duit lebih bolehlah beli. Tapi masalahnya aku bukan orang kaya cuma cukup makan pakai je. Biarlah apa yang aku minat ni menjadi impian saja. Mana tahu suatu hari nanti tak disangka-sangka akhirnya benda ni aku miliki juga.

Kamera dan Telefon seperti di atas aku akan cuba dapatkan dalam jangka masa terdekat. manakala dua barang lagi iaitu Lens Panjang dan Jeep aku akan dapatkan bila aku ada duit lebih. Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment