Monday 15 October 2012

LAGI PENGALAMAN UNTUK DIKONGSI

Ermmmm... penyakit aku ni susah nak tidur malam. Kalau aku tidur pukul 1 pagi tu dikira tidur awal la tu. Tidur dah la lewat tapi bangun awal pulak tu. Pukul 6 atau 6.30 dah ada dalam bilik mandi ambil wudhuk. Siang hari pula nak lelap mata setengah jam pun sikit punya payah. Dulu aku pernah ambik ubat tidur dengan seorang doktor, bila aku telan ubat tu, cuma rasa mengantuk je yang datang tapi tak juga tidur. Last..last aku tak peduli, kalau nak tidur pun tidurlah. Kalau tak nak lelap biarlah. Punca aku sukar tidur ni kesan aku kerja kilang yang ada shift. Masa belajar kat universiti dulu aku dah kurang tidur sebab banyak main-main dengan geng rumah sewa. Bila habis belajar, aku kerja kilang buat sementara. Kilang tu ada dua shift iaitu shift siang dan shift malam. Shift malam bermula pukul 8 malam hingga pukul 5 pagi.Balik dari kerja, aku kena hantar bini aku pegi kerja pulak kat Petaling Jaya. Balik dari hantar bini dah pukul 9 pagi. Mandi, makan rehat sekejap, barulah aku tidur. Bini jadi cikgu, kerjanya cuma setengah hari. Jadi pukul 12.30 tengah hari aku kena bangun pergi jemput bini pulak.Hantar bini dari Desa Serdang ke Jalan 227 Petaling Jaya sejauh 26km bukan dengan kereta, tapi bergadai nyawa pegi dengan Yamaha Kapcai aje sebab hanya kenderaan itu saja yang aku ada.
Motor macam nilah kenderaan rasmi aku pergi hantar dan ambik bini dari tempat kerja  setiap hari sekolah

 Sampai rumah dalam pukul 2.30 petang. Lepas makan tengah hari, sambung tidur sikit lagi sampai pukul 4. Lepas tu tak tidur dah la. Satu hari purata aku tidur cuma 4 jam. Kadang-kadang aku kerja sampai 2 hari terus menerus kalau public holiday sebab nak kejar bayaran tiga kali ganda (Triple pay ). 8 Pagi sampai 8 malam. teruskan satu shift lagi sampai 8 pagi. teruskan lagi sampai 8 malam pulak. Begitu tamaknya aku cari duit, waktu rehat pun tak dipedulikan. Bila aku tidur? waktu sebahyang. aku tidur sekejap kat surau. tu je lah. Oleh sebab aku terpaksa hantar bini aku pegi kerja dan jemput dia bila balik kerja, maka aku kerja banyak shift malam ( boleh swept dengan kawan ). Kalau hari sekolah cuti, bolehlah aku buat kerja over time (OT) dari pukul 8 malam sampai pukul 8 pagi esoknya. Dapat tiga jam OT. Satu jam dibayar RM3.00 saja. Tiga jam sama dengan RM9.00. Sebagai Asisten Mesin Operator, gaji pokok aku cuma RM600.00. Banyak-banyak dok kejar buat OT dalam sebulan aku cuma dapat kumpul RM1200.00 termasuk gaji pokok. Sebanyak tu gaji yang dapat hampir setiap hari buat OT. Maknanya aku masuk kerja pukul 5 petang, keluar pukul 5 pagi. 12 jam kerja satu hari termasuk hari minggu dan public holiday cuma sebanyak tu je yang dapat.Syukurlah.. 

Bini aku pulak baru mengajar, 6 bulan tak masuk gaji.Jadi, kenalah berjimat cermat. Masa tu baru saja kahwin. Tak ada apa benda dalam rumah sewa. Yang ada cuma satu tilam TOTO hadiah perkahwinan dan satu bantal. Dapur gas jenama WING dari Giant ada la satu, lepas tu kakak ipar aku bagi satu dinner set dan satu bijik cerek air.Masa PIALA EURO 2000 aku terpaksa beli televisyen walaupun tak mampu sebab nak juga tengok bola dengan selesa sikit kat rumah. Oleh itu aku ambik secara hutang kat Court Memoth Kajang. TV jenama JVC 21 inci bayar ansur 24 bulan. Tak ada rak TV, cuma susun surat khabar bagi tinggi buat lapik. Bila bini dah mula dapat gaji, akupun slow sikit buat OT sebab tak berbaloi. Gaji bini masa tu taklah tinggi sangat tapi banyak membantu. Boleh lah beli barang sikit-sikit. Gaji bini yang mula-mula dapat banyak sikit sebab dibayar sekali dengan tunggakan 6 bulan, jadi duit gaji sulong tu aku beli peti ais, tilam, almari TV dan sedikit pinggan mangkuk. Kemudian beli pulak mesin basuh dan periuk eletrik. Tidak lama kemudian, bini aku bersalin anak pertama. Seminggu selepas bersalin, rezeki anak, aku mendapat tawaran masuk ke IB untuk buat KPLI.

Oleh sebab itu, dengan rasminya aku berhenti kerja setelah setahun lebih berkhidmat di kilang NSK kat Balakong sebagai  Asistant Machine Operator. Masa berhenti kerja nilah aku kembali mengalami kesempitan hidup kerana cuma harapkan gaji bini semata-mata. Bila dah dapat anak, maka banyak keperluan nak kena sediakan antaranya susu anak, pampers anak, bayaran pengasuh, belanja rawatan anak di klinik, rumah sewa, bayar bil api, air, hutang Courth, makan, minum, dan sebagainya. Dengan gaji bini aku lebih kurang RM1400 sebulan memang tidak cukup. Tu nasib baik aku masih pakai motor cabuk tu lagi. Tak de nak berlagak-lagak. Anak sakit demam aku hantar dengan motor tu lah ke mana-mana hospital untuk mendapatkan rawatan. Bila balik kampung sekali-sekala terutamanya hari raya dan cuti sekolah, kereta api lah pengangkutan rasmi aku. Tak de nak tumpang kereta adik beradik. Malas nak susahkan orang lain. Semuanya aku suami isteri berdikari sendiri.Dah susah buat cara susah. Tak payah nak berlagak kaya. Bila anak semakin membesar, lagi bertambah perbelanjaan. Maka lagi tersepit hidup aku. Sampai satu tahap, runner Court datang nak tarik TV JVC aku sebab dah 3 bulan ansuran tak bayar. Tapi, yang kelakarnya, runner tu datang tak tarik pun TV tu walaupun aku suruh dia ambik saja. Dia kata tak tergamak nak tarik sebab anak sulong aku sedang khusyuk tengok TV masa tu. Mamat tu siap offer kerja lagi kat aku suruh aku buat kerja sampingan kat kedai makan kawan dia untuk mencari duit lebih.Waa.. baik juga hati penarik TV ni. Nampak muka bengis je. Untuk menambahkan pendapatan, aku berniaga nasi lemak secara kecil-kecilan. Aku buat nasi lemak, kemudian anak buah aku yang sedang belajar kat UPM datang ambik petang-petang pegi jaja kat kolej-kolej kediaman.Dapatlah untung sikit buat menampung perbelanjaan.

Bila aku dah mula mengajar, sikit-sikit hidup mula berubah. Tak delah susah seperti dulu. Aku soal susah tak jadi masalah sebab dah biasa hidup susah, tapi kasihan kat anak la. Dia baru je kenal dunia, tak de pengalaman hidup susah.Biar aku hidup susah tapi anak tunggal aku tu aku peRAJA. Setiap kali pegi pasar malam, 2 hingga 3 keping CD Ultraman aku beli untuk dia. Pakaian dia pun mahal-mahal ada jenama la sikit.

Gaji pertama aku kerja sebagai cikgu, aku bayar muka kereta WIRA AEROBACK 1.3cc. Bila dah ada kereta, selesa la sikit hidup tu. Nak ke mana-mana dah tak kena panas dan hujan lagi. Sebelum ni asyik cari jambatan je setiap kali hujan untuk berlindung. Nak balik kampung pun dah tak payah bersesak-sesak dalam kereta api lagi.

Okeylah... moral daripada pendedahan berani aku ni ialah berdikit-dikit untuk mencari kesenangan bermula daripada bawah. Cuba berdikari sendiri untuk hidup tanpa meminta-minta. Tak payah susahkan orang kalau kita punyai daya. Kena terima hakikat, kita ni tak setanding dengan orang. Bersyukur dengan apa yang ada. Tak payah nak berhutang kalau kita berhutang sekadar nak tunjuk kat orang kita ni tak miskin. Ukur baju di badan sendiri. Kena kerja keras untuk hidup senang. Kalau kita susah, masih ada orang lain yang lagi susah daripada kita. Kalau kita ada secubit, jangan kita belanja sampai segenggam.

No comments:

Post a Comment