Saturday 20 October 2012

KELANTAN MELENGKAPKAN MISI TREBLE

KELANTAN melabuhkan tirai Liga Malaysia 2012 dengan penuh bergaya apabila mengunguli gelaran treble pada musim ini. Skuad The Red Warriors merangkul trofi ketiga selepas menewaskan Pasukan Angkatan Tentera Malaysia 3-2 pada Final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam malam tadi. ( pinjam kata-kata daripada akhbar Kosmo 21 oktober 2012 )




Ya! itulah hapan aku dan seluruh warga Kelantan untuk melihat pasukan kesayangan mereka menamatkan misinya dengan kejayaan demi kejayaan. Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan TAHNIAH kepada komando-komando The Red Warrior kerana berjaya menewaskan komando-komando pasukan The Gladiators. Sesungguhnya bermain selama 124 minit dalam keadaan padang licin di hadapan puluhan ribu penyokong bukan satu tugas yang mudah dan amat memenatkan. Memerlukan lebih 120% penggunaan tenaga. 

Sayabas diucapkan kepada kedua-dua pasukan kerana  menunjukkan satu permainan yang telah menghiburkan lebih 90,000 penonton. Sesungguhnya sepanjang aku melihat aksi di final, perlawanan pada malam tadi merupakan final terhebat yang pernah aku saksikan. Perlawanan yang sungguh-sungguh mendebarkan kerana pasukan kesayangan hamba sentiasa diasak dan terus diasak oleh pasukan ATM yang seolah-olah terdesak untuk memenangi perlawanan ini kerana mereka juga mempunyai misi tersendiri iaitu merangkul Piala Malaysia Pertama dalam sejarah pasukan mereka. Peluang yang hadir ini seboleh-bolehnya mereka tidak mahu lepaskan begitu sahaja.

Malas aku nak ulas pasal permainan malam tadi kerana aku percaya bermula daripada hari ini hingga dua tiga hari yang akan datang, semua akhbar-akahbar tempatan seperti Sinar Harian, Harian Metro, Kosmo, Utusan Malaysia, Berita Harian, Star, NST dan sebagainya melaporkan kehangatan perlawanan akhir antara Kelantan vs ATM. Laman-laman sosial seperti FB, Blog, Tweeter dan sebagainya juga turut memperihal berita yang sama. Oleh yang demikian, lebih baik aku ulas pasal diri aku ajelah sebab blog aku ni merupakan blog pribadi.

Memang aku sentiasa menyebut dalam ulasan-ulasan aku sebelum ni ( rujuk entri cerita pasal bola ) bahawa Stadium Shah Alam bukan stadium PUAKA buat pemain-pemain dan para penyokong Pasukan Kelantan. Banyak kemenangan yang telah mereka ukirkan di vanue ini. Tidak seperti di Stadium Nasional Bukit Jalil yang sentiasa memberi igauan ngeri buat penyokong dan pemain pasukan Kelantan. Kalau menang pun kat Stadium Nasional Bukit Jalil, permainan yang ditunjukkan cukup menghampakan ( rujuk entri Kami Datang Kami Sokong, Kami Pulang Membawa Kejayaan ). Aku pun tidak tahu puncanya kenapa Stadium Nasional Bukit Jalil tidak begitu serasi dengan pemain-pemain  pasukan Kelantan untuk mempamerkan permainan yang mantap setiap kali beraksi di stadium itu sejak dari tahun 2009 lagi.

Aku pergi ke stadium untuk menyokong pasukan kesayangku iaitu The Red Warrior seawal jam 4 petang lagi. Oleh sebab musim sekarang tidak menentu, maka aku tidak membawa DSLR kesayanganku bersama ke stadium. Oleh sebab itu juga maka tidak ada gambar yang boleh aku rakam untuk dijadikan kenangan dan koleksi peribadi  sama ada gambar bersama ahli Kelab Penyokong Keluarga Hj. Che Soh dan gambar-gambar telatah para penyokong Red Warrior yang sentiasa kreatif. Walaupun aku masuk dalam stadium lebih awal, tetapi malangnya semua tempat duduk sudah hampir penuh. Nasib baik aku tak bawa bena kata-kata semangat Kelab Penyokong Anak Cucu hj Che Soh sebab ruang untuk gantung bena amat terhad. Aku beserta ahli group aku seramai 10 orang cuba merayu kepada abang Polis untuk membuka sedikit ruang tambahan kepada kami tetapi dimarah olehnya. Memang tak ada hati budi abang polis ni. Di suruh kami cari tempat lain yang pada hakikatnya semuanya sudah padat. Ramai penyokong Kelantan yang kecewa sebab tak ada tempat duduk sedangkan kat luar sana masih berduyun-duyun penyokong The Red Warrior yang baru sampai. Kami berasak-asak mencari tempat duduk tetapi semuanya hampa. Dari satu pintu ke satu pintu semuanya kami cuba masuk tetapi penonton sangat padat sedangkan kat bahagian paling atas masih banyak kerusi yang kosong tetapi pintu masuknya dikunci. Pihak FAM membina zon penampan yang terlalu besar sedangkan tiket yang dikeluarkan untuk dijual sehingga 80,000 keping padahal penyokong pihak lawan sedikitpun tidak berisiko. Memang nyata pihak FAM nak aniaya penyokong-penyokong Kelantan kerana dari dulu sampai sekarang FAM begitu cemburu dengan kebangkitan pasukan Kelantan. Mereka sedia maklum bahawa setiap kali perlawanan akhir yang melibatkan pasukan Kelantan, lebih 70% tempat duduk dimonopoli oleh para penyokong Kelantan kerana semangat penyokong-penyokong Kelantan memang luar biasa. Mereka sanggup meredah perjalanan yang jauhnya beratus-ratus kilometer semata-mata ingin menyokong pasukan kesayangan mereka yang bermain tidak sampai 2 jam. 


Bena Kelab Penyokong Anok Cucu Hj. Che Soh
Para penyokong pasukan seteru yang sambut kedatangan kami di Shah Alam dulu dengan balingan batu dan kerusi pun, Kami aman duduk bersama di tempat kami lagi. Apatah lagi dengan penyokong pasukan ATM yang majoriti terdiri daripada rakyat Kelantan juga. Takkan kami nak bermusuhan. Untuk apa diadakan zon penampan???  Jahat sangat ke Penyokong pasukan kami??? bodoh!

Setelah puas merayu kepada pihak pengurusan stadium supaya dibuka zon penampan untuk menampung jumlah penonton yang semakin sesak tetapi tetap tak ada hati perut. Mereka sanggup melihat anak-anak kecil tersepit-sepit dan berhimpit-himpit bahkan ada yang kehilangan anak kecil demi memastikan misi FAM menganiaya penyokong Kelantan terlaksana sedangkan duit kami dengan pelahapnya mereka rembat dengan mengenakan bayaran harga tiket yang tinggi dan denda demi denda dikenakan kepada Kelanta FA walaupun kesalahan kecil saja yang telah dilakukan oleh segelitir penyokong yang bodoh. ( membaling botol plastik ). Kami tak ada pilihan, Aku dan ramai lagi penyokong Kelantan akhirnya mengalah dan duduk di kerusi kosong belakang pintu gol dalam hujan lebat. Ada anak-anak kecil yang terpaksa bermandi hujan bersama aku kerana keadaan memaksa. 

Secara kesimpulan, walaupun berpanas berhujan dan dianiaya oleh pihak FAM, kami tetap berpuas hati kerana pengorbanan kami dibayar oleh pemain-pemain pasukan Kelantan yang bermain bersungguh-sungguh dan amat menghiburkan. Yang paling penting, mereka menghadiahkan KEJUARAAN buat penyokong mereka yang cukup setia. Biarpun mereka tidak disokong oleh VVVVIP Malaysia dan FAM, tetapi di belakang mereka ada Sultan Kelantan, Tengku Mahkota Kelantan, Manteri Besar Kelantan dan seluruh rakyat Kelantan yang mendoakan kejayaan buat mereka.


Doa Pemimpin Tertinggi Kelantan
Doa Pemerintah Kelantah
Doa Seluruh Rakyat Kelantan
Akhirnya Pasukan Kelantan Berjaya Menamatkan Misi

Kepada penyokong Kelantan, aku ucapkan TAHNIAH kerana setia bersama pasukan kesayangan kita "sep kito jange pecoh". Pasukan ATM juga aku ucapkan SYABAS kerana melawan dan terus melawan " agi hidup agi ngelaban". Kepada penyokong yang meninggal semasa menonton perlawanan dan semasa dalam perjalanan untuk menonton perlawanan yang melibatkan pasukan kesayangan mereka, aku juga ucapkan TAKZIAH kepada keluarga mereka. Kepada Sathianathan (Abe Ya) , kalau dah tewas tak payah keluarkan kenyataan yang menunjukkan kita tidak profesional, cuba lagi tahun hadapan.

Sekian Terima Kasih. Sebelum mengundur diri, 
Layan dulu gambar-gambar sebelum perlawanan bola sepak Piala Malaysia 2012 


Kelengkapan aku sebelum turun ke Vanue perlawanan untuk menyokong pasukan kesayangan aku  menentang ATM
Salah seorang ahli kelab penyokong Anak Cucu Hj Che Soh  yang bangga  dengan  sumbangannya memenuhi  kantung  FAM

Ni Sorang lagi ahli kelab anak cucu hj. Che Soh yang memegang jawatan pembeli tiket untuk ahli kelab yang lain.
Ni juga antara ahli kelab anak cucu Hj Che Soh yang agak fanatik.


Ni  seorang lagi ahli kelab anak cucu Hj Che Soh yang hardcore la jgk. Begitu bangga sekali nampaknya menyumbang kepada FAM.
Kami tak lupa pesan Tok Guru Kami
Bola.. bola juga, tanggungjawab kami terhadap agama tetap diutamakan
Baru pukul 5 petang, stadium sudah padat

Harapan Penyokong akhirnya terlaksana. Bereh Bohh..

KAMI BANGGA MENJADI PENYOKONGMU KELANTAN
KAMI BANGGA MENJADI RAKYATMU KELANTAN   

Gambar-gambar kebanyakannya aku dapatkan dalam google




No comments:

Post a Comment