Saturday 22 December 2012

FENOMENA TIADA BANJIR

Menjadi perkara yang luar biasa sekiranya tidak berlaku banjir pada bulan Nov dan Disember di sebelah negeri pantai timur. Biasanya sebaik saja masuk bulan Nov, negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang sudah mula masuk musim tengkujuh tetapi pada tahun 2012 tidak ada musim tengkujuh di negeri-negeri yang disebut sebaliknya negeri Johor, Melaka, N. Sembilan, Selangor dan Perak pula yang banjir.

Aku balik kampung hajatnya ingin main air banjir, nak pasang jaring dan tahan joran, nak makan ikan sawah tetapi malangnya dua minggu berada di kampung dalam bulan November, cuaca di negeri aku panas kering. Air sungai cetek, petak-petak sawah juga kering merekah. Mana ada orang Kelantan menimba ikan pada bulan Nov dan Dis tetapi pada tahun ni kita boleh cari kubang untuk menimba ikan.Aku juga tidak ketinggalan mengimbau nostalgia menangkap ikan guna serkap yang biasa dilakukan pada musim membajak antara bulan 3 hingga bulan 5 dulu-dulu. 

Sawah padi menjadi kering kontang yang sepatutnya penuh dengan air banjir

Kubang ni biasanya tak pernah kering, tapi pelik pula boleh kering dalam musim tengkujuh

Masih ada ikan keli sawah dalam kubang ni

MG sedang melakukan aktiviti menjerkap ikan

Lagi hasil yang diperoleh

Haa... bila ikan dah terperangkap, seluk dan tangkap guna tangan
Bangga dengan hasil yang diperoleh. Rezeki..rezeki..
Balik daripada Jerkap ikan, lalu ikut dalam aku punya kebun, wah!! dokong aku berbuah lebat rupanya

Pokok pisang yang ditanam di dada anak-anak pokok getah juga sudah membuahkan hasil

Pokok-pokok getah dalam kebun aku juga sudah mula membesar. Senang hati melihatnya..

Buah rambai yang berambu rambai yang masih lagi wujud dalam kebun getah aku.
 Haa... tulah saja cerita aku tentang musim banjir yang kering kontang. Dunia sudah nyayuk. Perubahan musim sudah tidak ikut musim. Buah-buah kayu juga berbuah tak ikut musim. Hujan turun tidak ikut musim.Banjir berlaku tidak ikut musim. Kemarau tidak ikut musim.

No comments:

Post a Comment