Tuesday 25 December 2012

FIKIR DULU SEBELUM BERBELANJA SECARA HUTANG

Assalamualaikum... lagi dua tiga hari sekolah dah nak buka, tak puas rasanya menikmati cuti.. dah nak mula kerja balik. Chee..wah, marah orang-orang yang daripada kalangan bukan cikgu. Mereka dapat cuti dua minggu pun dah tak terkata nikmatnya bercuti. Kita daripada kalangan cikgu hampir 2 bulan cuti pun masih tak genap/cukup. Dah le kerja separuh hari saja. Sebab tulah ramai penjawat awam lain cukup jelous dengan cikgu. Takpelah, tak baik jelous dengan orang lain, dah kerjaya dia cam tu nak buat macam mana. Sebenarnya kerja cikgu nampak je senang.. tapi hakikatnya cikgu menanggung tanggungjawab yang besar untuk mendidik anak bangsa dalam dunia sekarang. 

Oklah.. tutup dulu cerita pasal cikgu. Sekarang berbalik kepada perkara pokok yang aku nak cerita dan kongsikan dalam entri ni agar dapat manfaat kepada semua. Berbelanja dengan cara berhutang ni memang berhantu sebab kita boleh dapatkan banyak barang tanpa keluarkan modal sesen pun. Tapi kita kena fikir.. setiap bulan kita mesti kena bayar. Kalau tak bayar, hutang kita akan meningkat sebab kena caj late payment. 

Gambar hiasan saja

Bagi mereka yang berduit tak de masalah untuk berbelanja secara tunai. Tapi, bagi mereka yang tak berduit, mesti kena beli secara hutang keperluan-keperluan asas terutamanya bagi mereka yang baru kahwin. Orang yang baru berumahtangga, sudah tentu ingin tinggal di rumah sendiri tak kira rumah yang dibeli atau disewa. Masuk rumah ni memerlukan banyak barang seperti Peti ais, televisyen, dapur gas, almari kain, mesin basuh, sofa dan lain-lain. Kalau setakat periuk eletrik, blender, pembakar roti, kipas angin mungkin kawan-kawan atau sanak saudara boleh beri sebagai hadiah perkahwinan. Tapi yang besar-besar kena beli sendiri la. Orang baru lepas kahwin mana ada duit nak berbelanja beli barang-barang tu sekaligus sebab kos kahwin sekarang ni bukannya murah bahkan hampir RM20,000. Kalau anak orang kaya tak de masalah, mak ayah boleh support. Tapi...anak orang tak berapa nak kaya dan anak orang miskin kena buat pinjaman pribadilah jawabnya.

Ni aku nak kongsi sikit maklumat dan panduan kepada mereka yang bercita-cita nak beli barang secara hutang. Aku berhajat hujung tahun ni nak lah masuk rumah baru dan tinggalkan kuaters hak milik kerajaan tempat aku tinggal sekarang ni. Kawan-kawan hampir semua dah tinggal kat rumah sendiri. Aku pun nak la juga merasa tinggal kat rumah sendiri seperti mereka. Bila nak masuk rumah baru, sudah tentu memerlukan banyak belanja sebab nak 'tachup' rumah, nak sewa lori, nak pasang balik pendingin hawa, nak kena pasang balik astro, nak beli itu, nak beli ini dan bermacam-macam lagi. Tambah-tambah lagi dah dekat nak buka sekolah, tentu anak-anak nak kena beli buku sekolah, bayar yuran sekolah, nak beli seragam sekolah anak-anak dan sebagainya. Semuanya memerlukan perbelanjaan yang luar biasa. Lagipun hampir semua perabot rumah seperti katil, meja makan, sofa, almari pakaian yang aku guna sekarang adalah hak milik kerajaan. 

Oleh sebab itu, nak tak nak aku kena berbelanja untuk sediakan keperluan tu bila aku masuk rumah baru. Nak beli cash semua barangan tu memang mustahillah. So.. baru-baru ni aku mengunjungi ke satu premis yang boleh dibeli secara hutang yang terkenal di Malaysia. Aku telah beli tiga barang iaitu Tilam Dunlop pilow, Katil dan Peti ais. Jumlah harga ketiga-tiga barangan tersebut ialah RM2977.00. Aku dimaklumkan oleh salesgirl (yang tak berapa nak 'girl' tu sebab anak aku tanya " abah, dia tu lelaki ke perempuan?" ) interest yang kenakan cuma RM855.65 je sebab aku buat cuma setahun pembayaran. Akupun setujulah.. lantas terus beri segala dokumen yang diperlukan untuk proses. Lepas tu, aku terus diminta untuk menandatangani beberapa dokumen perjanjian jual beli. Tanpa berfikir panjang, akupun terus menurunkan tandatangan pada tempat-tempat yang memerlukan aku menandatanganinya tanpa membaca apa-apa syarat dan isi kandungan perjanjian yang meleret-leret dan sukar untuk difahami tu.

Bila aku balik kat rumah, baru aku count semula dan teliti butir-butir perjanjian jual beli. Kira punya kira baru aku tersedar bahawa aku telah terjerat. Harga 3 barang yang di beli sebanyak RM2977.00 tapi jumlah yang aku kena bayar dalam setahun ialah RM4438.65. Kalau interest RM855.65 bermakna aku kena bayar RM 3832.65 saja tapi kenapa jumlah yang aku kena bayar sampai 4 ribu lebih. Aku pun teliti kenapa interest aku mencecah sampai RM1461.65. Sepatutnya semakin singkat masa pembayaran semakin murah, ni tidak.. interestnya saja sama mahal dengan wang belanja kakak ipar aku masa abang aku kahwin dulu. Rupa-rupanya banyak charge-charge yang tak masuk akal telah dikenakan secara sulit. Charge penghantaran dikenakan sebanyak RM89 setiap item bermakna kalau beli sepuluh barang pun charge penghantaran kita kena bayar asing-asing walau guna lori yang sama dan ke tempat yang sama. Aku beli katil dan tilam, charge hantar katil RM 89.00 dan charge hantar tilam rm89.00, charge hantar peti ais RM89.00 walau satu lori dan satu trip saja. Mudahnya dia menipu kita. Kemudian wang proses dokumen pun kita kena tanggung, bukan sikit tapi RM 119.00 setiap item. Maknanya kalau kita beli 3 barang kena tiga kali pembayaran wang proses iaitu RM119 X 3 = RM357.00. Patutlah wang interest dari RM855.65 boleh meningkat sehingga RM1461.65. Licik betul penipuan yang mereka buat. 

Oleh sebab aku dapat kesan lebih awal penipuan halus ni sebelum penghantaran barangan dibuat maka keesokannya pagi-pagi lagi aku telah call salesgirl tu untuk membuat pembatalan pembelian. Aku diminta hadir ke premis tu untuk berunding. Bila dia tanya aku kenapa nak batalkan pembelian, aku terus bagitahu kat dia sebab aku rasa tertipu. Budak salesgirl tu tanpa banyak soal terus mintak ic aku untuk batalkan dokumen pembelian aku tapi kena sikit charge untuk tampung kos cetakan dokumen. Tak kisahlah asal tak rugi banyak. Sebelum balik, aku sempat bayar cash satu tilam sebab aku rasa rugi kalau tak ambik. Lagipun kat tilam tu dah dipaparkan 'SOLD OUT' Matdingunung punya. Tilam clearance stok dari harga RM1799.00 diberi discount RM500 jadi RM1299.00. Aku diberitahu harga asal tilam tu ialah RM5299.00. Mungkin betul ataupun tidak wallahualamm.. tapi tilam tu mungkin sedap tidur. Spring baik dan foam dia pun lembut, sangat berbeza yang tilam aku guna pakai sekarang ni yang dah uzur. Maklumlah sudah 12 tahun pakai sejak mula kahwin dulu lagi.

Moralnya di sini.. kalau anda nak beli secara berhutang, teliti dulu butir-butir perjanjian. Jangan main suka hati tandatangan surat perjanjian jual beli kot-kot kita ditipu secara halus. Elok lagi tidak berhutang, tak pening kepala. Mula kehidupan kita dengan tidak selesa dulu, kemudian sikit-sikit merasa selesa dengan kerja keras kita untuk mengubah kehidupan. Aku bukan menegah, cuma mengingat sahaja. Bukankan saling mengigati itu satu perbuatan yang mulia..

No comments:

Post a Comment