Monday 31 December 2012

TAHUN BARU.. AZAM BARU.. RUMAH BARU..

Assalamualaikum.. SELAMAT TAHUN BARU  wahai pembaca blogku.. ku doakan semoga diri kalian dipanjangkan usia dan diberikan sihat tubuh badan oleh Allah swt. Waa.. aku mulakan mukadimmah blogku dalam entri pertama pada tahun baru 2013 dengan doa. Itu menunjukkan satu anjakan paradigma sedang berlaku dalam diri ke arah yang lebih islamik sikit. he..he..ya betulll, ini bukan omongan kosong, tapi satu azam baru dalam tahun baru. Azam aku pada tahun ni nak tingkatkan amalan dan perbanyakkan kehadiran ke surau atau masjid. Kalau boleh, secara sukarela nak jadi AJK surau untuk mengimarahkan surau atau masjid. Nak beri khidmat apa-apa yang patut sama ada kepakaran, buah fikiran, tenaga atau wang ringgit. 

Dalam tahun baru ni, aku pun berazam nak tinggal kat rumah baru 
( walaupun rumah ni dah lama sangat aku beli.). 


Rumah Baru Matdingunung
Barang-barang sudah diangkut masuk,  cuma tuan punya rumah saja masih tidak berupaya untuk tinggal kat rumah baru atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan.Hati sudah kat sana sebenarnya. Bila dah isi barang-barang kat dalam rumah, waaa... terus nampak ada seri rumah baru aku. Sebelum ni kososng aje.. Walau bagaimanapun, InsyaAllah... kot-kot mana pun, dalam tahun ni aku akan pindah juga masuk rumah baru aku tu bila semua masalah persekolahan anak-anak dapat aku settle. Paling lewat sebelum pilihanraya tahun ni, he..he.... Eh kenapa pilihanraya pulak, kenapa tak lepas hari raya cina?  sebab pilihanraya tetap berlaku dalam tahun ni, Perdana Menteri wajib bubarkan parlimen sebab dah cukup haul pemerintahan. Kalau raya cina tiap-tiap tahun berlaku, mungkin aku pindah lepas raya cina tahun depan.. 


Perabot dalam rumah lama sudah ready untuk menetap di rumah baru

TV lama yang besar bontot dan amat berat ni perlu ditukar dengan TV LED baru yang tak de bontot dan ringan
Operasi pemindahan sudah bermula.. bersemangat betul anak-anak aku punggah barang



Laman yang luas membuatkan anak-anak aku selesa bermain-main

Boleh muat dua kolam mandi

Haaa... tilam baru yang dibeli sudah sampai.. bestttnya  tidur hujan-hujan  cam ni.

Sebelum pulang, driver tu siap ucap "selamat tidur di atas tilam baru cikgu.."


Bilik Aina

Bilik Amsyar

Bilik Adib & Athir


Ruang tangga naik atas

Ruang dapur


Sudut bucu tangga

Langsir baru

He..he.. banyaknye barang baru yang masuk ke rumah baru. Kereta cuma ada sebuah, kalau masuk rumah baru sangat perlu kereta sebuah lagi untuk aku hantar dan jemput anak-anak sekolah. So.. tunggu.. mesti kereta baru akan masuk pulak sikit masa lagi. Yang sedang dok pikir sekarang ni, sama ada nak beli kereta second hand atau kereta yang kusyennya dalam plastik. Kalau kereta second hand, yang ni menjadi idaman.. (Lihat gambar bawah)


Perghhh.. sangat perkasa untuk masuk hutan.
Yang ni pun sangat menarik. Sesuai untuk redah banjir, masuk hutan dan bersiar-siar di tengah  kota raya.
 Tapi kalau aku nak beli kereta yang kusyennya dok ada dalam plastik, hanya kereta ni saja yang mampu aku beli.( lihat gambar bawah)



Walau apapun, aku masih punya masa lebih kurang tiga bulan lagi untuk fikirkan sama ada nak pakai kereta baru atau 4x4 second hand.
Okeylah.. sampai sini dulu yang boleh aku ceritakan. Bukan nak menunjuk.. tapi saje je nak luah perasaan kat sini sebagai entri blog yang sesuai dengan tajuk TAHUN BARU, AZAM BARU, RUMAH BARU, TILAM BARU, KERETA BARU he..he..he..

# (kerja pun sudah dapat jawatan baru, bukan lagi guru majalah sekolah, tapi guru boling pulak. Syoknya.. boleh main boling tiap-tiap minggu )

No comments:

Post a Comment