Saturday 19 January 2013

BAIK BURUKNYA MENGIKUTI KELAS TUISYEN

Assalamualaikumm..bersua lagi dalam entri seterusnya daripada saya iaitu Entri yang ke-71.Wah! sedar tak sedar sudah 71 entri yang telah aku karang dalam blog ini sepanjang hampir setahun usia blog aku. Kalau dicantum-cantum jadikan buku, beratus-ratus muka surat yang dapat diterbitkan. Selagi aku ada daya dan selagi aku ada idea yang dianugerahkan Allah untuk berkarya, selagi itu aku akan terus berkarya. Sama ada orang nak baca atau tidak, itu belakang kira. Janji aku dapat memenuhi hobi masa lapang aku dengan menulis dan berkarya. Dulu aku suka mengarang untuk surat khabar, tapi semenjak ada blog ni aku lebih suka mengarang untuk dimuatkan dalam blog aku walaupun mesej yang aku nak sampaikan tu hanya segelintir saja baca dan dapat manfaatnya. Tapi.. Alhamdulillah, semenjak dua menjak ni blog aku sudah ada sedikit penambahan dari segi rating pembaca. Mungkin ada dalam kalangan pembaca yang kongsi idea dan tulisan aku ini melalui akaun FB milik mereka untuk kawan-kawan mereka baca.Benda yang baik harus dikongsi terutamanuya ilmu dan maklumat.

Bercakap pasal tusyen ni, memang perkataan TUSYEN cukup glamour sejak akhir-akhir ini. Dulu masa aku bersekolah, tak pernah aku dengar perkataan tusyen. Mungkin aku bersekolah kat hulu kot. Tapi yang biasa aku dengar dulu ialah kelas tambahan dan study group. Kelas tambahan ialah kelas yang cikgu ajar selepas waktu sekolah bagi pelajar yang nak ambik exam besar manakala study group ialah belajar secara berkumpulan dengan kawan-kawan. Sekarang ni baik kat kampung-kampung mahupun kat bandar-bandar, hampir semua pelajar mengikuti kelas tusyen. Baik yang kaya raya mahupun yang papa kedana semuanya mahu anak dia dihantar ke pusat tusyen. Yang mewah jemput cikgu datang ke rumah ajar anak dia secara personal, yang miskin hantar anak dia ke kelas tusyen yang murah sikit mengikut pakej-pekej tertentu. Apa-apa hal pun, anak-anak belajar kat tusyen menjadi trend zaman sekarang. Ada ibu bapa yang hantar tusyen supaya anak dia dapat baiki kelemahan malahan ada ibu bapa yang hantar tusyen anak dia sebab tak nak kalah. Mungkin ada ibu bapa yang nak berlumba-lumba dengan anak jiran-jiran sebelah atau nak bertanding dengan anak sedara mara. Yang jadi mangsa ialah anak-anak kita.

Gambar Hiasan

  Kadang-kadang aku kesian jugak dengan budak-budak kat dalam kelas yang asyik menguap-nguap. Penuh setan yang masuk dalam perut sebab terlalu banyak kali menguap sampai dah tak daya nak tutup mulut.Kadang-kadang aku tanya budak "tak best ke cikgu ajar sampai kamu boring, nampak mengantuk jee?" Jawab budak Eh tak! tak! maaf cikgu, saya tak boleh nak fokus sangat sebab megantuk. Malam tadi pukul 12 baru sampai rumah pegi tusyen"  MasyaAllah.. kesian kat budak. disebabkan ibu bapa yang tak nak malu sekiranya anak dia tak dapat strait 'A' dalam peperiksaan, dipaksa anaknya pegi tusyen sampai begitu sekali.Bayangkan, macam mana budak tak boring, tusyen BM sampai dua orang cikgu di dua pusat tusyen yang berbeza. Dah lah kat sekolah subjek BM antara masa yang banyak diperuntukkan dalam jadual pembelajaran kelas. Oleh sebab terlalu banyak kelas tusyen, budak-budak tak berpeluang untuk mengikuti aktiviti kokurikulum di sekolah pada sebelah petang sedangkan aktiviti kokurikulum juga tak kurang pentingnya. Contoh yang mudah ialah kelab Fotografi yang aku pegang, pada awal-awal tahun sampai tak ada tempat nak duduk masa aktiviti. Bila dah masuk pertengahan tahun, nak dapat sepuluh orang kehadiran pun sakit kerana hampir semua ahli ada komitmen dengan tusyen. Masalah ni bukan kelab aku sorang yang hadapi, bahkan hampir semua kelab mengalami kekurangan pelajar bila masuk bulan April terutamanya latihan untuk rumah sukan. Sedangkan kita perlu sedar, aktiviti kokurikulum di sekolah bukan saja-saja ditawarkan tetapi ada markah yang perlu dikutip oleh setiap pelajar. Satu lagi, dengan aktiviti kokurikulum nilah merupakan satu tempat yang paling sesuai untuk melahirkan seorang pelajar yang mempunyai ciri-ciri sebagai seorang leader. 

Tusyen..tusyen..tusyen.. dalam kelas tidur. Gambar hiasan

Aku bagi contoh Ketua Editor majalah aku pada tahun lepas. Pada awalnya budak ni memang nampak sangat dia punya karakter sebagai seorang leader. Meeting majalah dia yang incharge, pengedaran majalah dia juga yang uruskan, mencari AJK majalah aku serahkan kat dia bulat-bulat, program  lawatan aku serah kat dia untuk cari peserta dan kertas kerja lawatan juga dia yang buat, aku cuma guard saja. Pagi-pagi lagi dia dah letak note atas meja aku dalam bilik majalah kalau ada apa-apa info tentang majalah. Memang cukup pakej dia sebagai seorang leader.Tapi sayang... masuk pertengahan tahun dia dah mula slow down. Bilik majalah sangat jarang masuk, kerja-kerja yang AJK lain patut buat, dia dah tak follow up. Aku telefon, dia kurang angkat dan hampir 100% dia tinggalkan tanggungjawab sebagai ketua editor macam tu aje. Bila aku tanya ada masalah tak dengan aku, dia kata tak de la pulak. Bila aku selidik, wah! rupa-rupanya parent dia baru dapat tahu dia pegang jawatan ketua majalah. Parent dia tak bagi dia pegang jawatan tu sebab tak mahu menganggu pelajarannya. Sebelum ni dia rahsiakan jawatan tu daripada pengentahuan ibu bapanya.Patutlaa sebelum ni budak tu selalu merunggut tentang ibu bapanya yang tersangat-sangat mengongkongnya. " Nyampah I dengan parent I, study..study..study..study..tak de kerja lain. Nak buat tu tak boleh, nak buat ni tak boleh. Balik sekolah pergi tusyen, balik tusyen pegi tusyen lagi.. tusyen..tusyen..tusyen..tusyen..eeee.. nyampahnya.." Itu luahan budak tu kat aku masa dalam bilik majalah sementara dia tunggu kakak dia jemput dia balik. Pernah dia tunjukkan aku kat FB dia ada sesetengah kawan-kawan dia yang maki hamun parent sendiri kat dalam FB sebab telalu megongkong kehidupan mereka.

Siapa kita nak salahkan ni??? Sebagai ibu bapa sudah tentu kita nak yang terbaik untuk anak-anak kita. Korban masa, korban wang ringgit demi kejayaan anak-anak kita. Ada ibu bapa yang sanggup jadi hamba anak, pegi hantar dan jemput anak-anak di pusat tusyen walaupun badan sendiri pun dah tak berdaya kepenatan. Kadang-kadang tertidur kat dalam kereta masa tunggu anak-anak habis tusyen.Wang ringgit pula bagai air lalu, bayar tusyen ni, bayar tusyen tu. Semua pengorbanan tu anak-anak tak nampak. Tapi.... patutkah kita sebagai ibu bapa over-over cari kelas tusyen untuk anak-anak kita. Kadang-kadang subjek yang anak kita sudah score dan mahir masih lagi kita dapatkan guru tusyen untuk mereka. Nasib baik subjek PJK dan SIVIK tak ada dalam exam, kalau ada sudah tentu laku cikgu-cikgu PJK dan SIVIK sama macam cikgu BM, BI, GEO, SEJ, SAINS, MATH, BIO, KIMIA, FIZIK, AD MATH, AKAUN dan PERDAGANGAN. Sepatutnya, anak-anak perlu dihantar mendapatkan tusyen hanya untuk subjek yang dia agak lemah sajalah. Subjek yang dia dah dapat score cukup hanya belajar kat sekolah saja. Cikgu-cikgu di sekolah sebenarnya lagi pakar kerana dia selalu menghadiri kursus dan bertauliah. Cikgu kat pusat tusyen bukan semuanya cikgu. Mungkin ada mahasiswa yang sedang tunggu pekerjaan atau mahasiswa menganggur atau yang kerjanya tak ada kena mengena dengan cikgu seperti kerja kat Telekom, kat TNB, kat pasar raya, jurujual dan sebagainya yang ingin dapatkan duit lebih. Pusat tusyen bukan tahu kalau kita tipu pun. Sebab tu ada pelajar yang cuba ajar cikgu dalam kelas dia sebab fakta dan tekniknya tak sama dengan apa yang cikgu tusyen dia ajar. Ibu bapa pula, kalau anak dia cemerlang dia begitu bangga dengan tempat pusat tusyen anak dia, cikgu tuisyen anak dia dipuji setinggi gunung dan siap syor kat kawan-kawan supaya hantar anak kat pusat tusyen sekian-sekian sedangkan cikgu-cikgu kat sekolah bermati-matian rancang strategi untuk kecemerlangan para pelajar. Cikgu yang kat sekolah berhempas pulas untuk habiskan silibus. Yang lemah adakan klinik kecemerlangan, program jom lulus, progran pintar dan macam-macam program lagi. Tapi bila pelajar yang lemah boleh lulus dengan baik, yang sederhana boleh cemerlang, tak timbul pulak nama cikgu kat sekolah.Kalau anak-anak mereka gagal pula atau tak cemerlang, guru di sekolah yang dipersalahkan sebab tak tahu mengajar dan kat sekolah banyak main-main dan ada macam-macam karnival.

Hakikat sebenarnya, tusyen ni merupakan hanya satu pengukuhan saja. Budak dah boleh pandai dan cemerlang hanya belajar kat sekolah saja tanpa pergi kat kelas tusyen kalau dia ada kesungguhan untuk belajar dan ada motivasi untuk cemerlang. Kejayaan seseorang budak bergantung atas tapak kaki sendiri. Ada pelajar yang bagai nak gila pegi kelas tusyen tapi tetap tak berjaya dan gagal. Ada pelajar yang tak pegi kelas tusyen walau satu subjek pun tapi masih mampu strong untuk semua subjek. Sekarang ni budak pegi sekolah untuk main, berkawan dan tidur atas meja sebab persepsi mereka fokus kepada tusyen sudah cukup untuk cemerlang. Bila jawab exam tunggang langgang. Aku selalu sindir kat budak aku kalau dia tidur dalam kelas " kalau kau nak tidur, pegi hospital sebab kat situ ada katil,tilam dan bantal suruh kita tidur, sekolah ni bukan tempat tidur sebab dia ada kerusi,meja buku dengan guru suruh kita belajar". Waktu yang hujung-hujung jenuh budak tidur dalam kelas sebab dah penat belajar gamaknya.

Anak sulong aku masa darjah 6 dulu pun sama macam tu, tak ada masa nak bersosial. Pagi pegi sekolah biasa. Balik sekolah biasa pegi pulak sekolah agama. Balik sekolah agama pegi mengaji quran. Balik mengaji dah dekat nak malam, terus mandi sembahyang maghrib kemudian pegi tusyen. Balik tusyen pukul 10.30 sempat menonton televisyen 20 minit kemudian tertidur keletihan kat depan tv atas mozek macam tu tanpa bantal tanpa tilam. Bangun pagi keesokan,  mandi terus pegi sekolah semula. Begitulah rutin sehari-hari sampai cuti hujung minggu baru boleh rehat sikit. Kalau hari sabtu ada gerko, satu hari jelah boleh rehat. Kesiannn.. tapi nak buat macam mana, dunia sekarang memang macam tu. Semuanya nak kena berlumba-lumba.Tak hantar kelas tusyen orang kata kedekut duit. Hantar kelas tusyen pulak kadang-kadang terasa membazir sebab ada subjek-subjek tertentu dia dah pandai. Tapi dah ambik tusyen ikut pakej maka ikut je lah.. kadang-kadang serba salah dibuatnya. Tak hantar salah, hantar pun salah.

So.. apa kita nak buat? bagi aku, hantar anak untuk mendapatkan kelas tusyen hanya pada mata pelajaran yang lemah saja. Didik anak-anak supaya tumpu kepada pembelajaran di dalam kelas. Banyak buat latihan sendiri kemudian suruh cikgu tanda. Agresif belajar kat sekolah kemudian tak perlu lagi pergi kelas tusyen. Duit kita jimat, Masa kita tak rugi, tenaga dapat save,otak pun tak berat mikir. Beri ruang yang seluas-luasnya kepada mereka untuk mengikuti aktiviti kokurikulum kat sekolah sebab aktiviti kokurikulum terutamanya waktu perkhemahan banyak mengajar anak-anak kita erti tanggungjawab, kerjasama berpasukan, disiplin dan yang penting melatih mereka untuk jadi pemimpin. 

Jangan kita terlalu ghairah hantar anak-anak pegi tusyen sampai semua subjek nak sapu bersih. Biarlah berpada-pada agar kita dengan anak kita dalam situasi yang menang-menang. bukannya apa.. takut yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

Akademik dan Kokurikulum perlu diseimbangkan untuk melahirkan pelajar yang berkualiti



No comments:

Post a Comment