Monday 14 January 2013

SEDETIK ADIB BERSAMA ADIK-ADIKNYA

Assalamualaikumm.. lama rasanya tak update gua punya blog. Baru-baru bukak skolah ni memang sibuk gila. Buku latihan anak-anak murid berbukit-bukit tak bertanda. Maklumlah.. baru-baru bukak skolah cam gini, budak-budak masih semangat buat latihan. Asal aje bagi latihan, dia orang buat dan hantar buku latihan. Gualah yang penat nak menanda. Bila dah masuk bulan April nanti, mulalah budak liat nak buat latihan. Nak dapat sepuluh buah buku pun susah setiap kelas. Siap kena pujuk rayu lagi nak suruh buat latihan. Padahal, yang nak pandainya adalah dia orang.

Tutup dulu cerita budak skolah, ni aku nak cerita sikit pasal anak aku si Adib. Alhamdulillah.. baru seminggu berada di sekolah tahfiz, sudah nampak benar perubahan pada anak sulong aku tu. Biasanya dialah yang menjadi punca rumah aku jadi bising. Selalu menyakat adik-adik. Kalau adik-adik nak tidur, dia akan usik adik dia biar adik-adik dia tak dapat tidur. Garang lebih pada harimau, adik silap sikit terus tengking. Kadang-kadang adik-adik jadi mangsa dia kena garu gatal kat belakang dia. Kalau umi dia suruh buat susu untuk adik bongsu, dia taici kerja tu kat Aina. 

Walaupun garang, mat Adib ni bertanggungjawab juga orangnya. Garang mulut aje, tapi tak pernah pukul adik-adik dia. Kalau adik-adik dia lapar, dialah yang masakkan untuk adik-adiknya. Lewat malam pun sanggup lagi dia turun beli burger kalau adik dia nak makan. Bila dia dah tak de kat rumah, barulah terasa sunyi. Adik-adik tak pernah nanggis. Pukul 10.30 rumah aku dah sunyi. Budak-budak tu dah tidur. Masa ada abang dia, pukul 1 pagi masing-masing masih cerah mata. Bergurau manjang.

Hari ni genaplah seminggu Adib dok kat asrama. Amsyar pantang aku dokong lalu kat tepi peti ais, terus pangil abang Dib.. abang Dib.. sebaik saja lihat gambar abang Adib dia yang terlekat kat peti ais. Athir pulak   siap suruh orang jaga (pengasuh) buatkan roti gulung sardin untuk dia sebab dia suka makanan tu yang abang Adib selalu buatkan untuk dia.Aina pulak asyik duk tanya bila abang Adib boleh balik. Pendek kata, semenjak ketiadaan abang Adib, mereka terasa satu kehilangan. Kitaran rutin hidup mereka juga berubah. Makan pun masing-masing sikit je. Mi sebungkus makan 4 orang pun tak habis. Kalau abang Adib ada, mi biasanya umi dia goreng dua bungkus.

Asal je lalu kot tepi peti ais, Amsyar akan tunjuk gambar abang Dib dia dan memanggil-mangil nama abang Dib.


Pada tengah malam sabtu baru ni, aku mendapat panggilan telefon daripada Adib yang mengatakan pada hari sabtu ibu bapa boleh datang untuk berjumpa dan bawa keluar anak-anak di sekolah tahfiz ni. Mengikut jadual asal, minggu pertama semua pelajar tidak dibenarkan menelefon ibu bapa dan mesti dikuarantin dulu. Oleh sebab ada salah seorang pelajar yang dok asyik menaggis dan tak nak makan sebab nak balik, maka pihak pengurusan sekolah bermurah hati memberi pelajar peluang bertemu ibu bapa mereka. Mungkin untuk meredakan tekanan akibat jadual orientasi yang amat padat.

Bila aku bagitahu kat anak-anak hari ni nak pegi jenguk abang Adib, semua anak-anak bersorak kegirangan. Mereka tak sabar-sabar nak bertemu abang Adib. Umi dia siap masak makanan kegemaran abang Adib untuk dibawa dan sama-sama makan kat sana. Kebetulan hari tu aku ada LADAP, so kena pegi lepas ladap la. Sebaik saja selesai LADAP, aku terus berkejar balik. Makan tengah hari yang disediakan pun aku tak jamah sebab nak cepat. Kesian kat anak-anak yang menunggu. Dua tiga kali asyik dok telefon tanya bila abah nak balik.

Bila aku dah sampai kat rumah, mereka siap tunggu kat bawah. Semua barangan yang hendak dibawa, bini aku dah siap-siap masuk dalam bonet kereta. 40 minit perjalanan, sampailah aku kat sekolah tahfiz abang Adib. Kebetulan sampai sudah nak masuk waktu zuhor. Di tengah padang bola aku lihat sekumpulan pelajar sedang berjalan merentasi padang bola untuk berjemaah di masjid. Athir dan Aina terus menunjuk kepada salah seorang daripada mereka bahawa yang badan besar tu mungkin abang Adib. Walaupun jauh beberapa ratus meter, jelas mereka kenal kelibat abang Adib. Aku terus pandu kereta masuk ke perkarangan masjid. Selepas ambil wudhu, aku terus melakukan solat sunat. Selepas salam, aku lihat Adib sudah berada di sebelahku. Memang tepat telahan adik-adik dia bahawa yang besar daripada kalangan kumpulan tadi adalah abang Adib.

Adib nak pegi berjemaah kat masjid mesti merentasi padang bola ni lah.
Selepas solat zuhor, Adib terus dokong adik bongsu dia bawa jalan-jalan pusing persekitaran masjid. Adik-adik dia tersenyum lebar dapat jumpa abang dia. Terlepas sudah perasaan rindu walaupun baru empat hari tak jumpa. Perwatakan Adib sudah berubah, pertuturan dia dengan adik-adik sudah lembut dan berhemah. Tengok dia berjubah dan berserban sejuk mata memandang.

Gambar Adib yang dirakam secara tak sengaja menggunakan kamera telefon oleh sepupunya  Profesor Syarbaini semasa dia mengikuti program kat masjid KUIS.
Aku pegi ke pejabat sekolah dia untuk memohon kebenaran bawa keluar Adib. Prosedur memang agak ketat. Kena isi beberapa borang dulu dan mesti hantar pulang sebelum pukul 6 petang. Adib bawa adik-adik dia ke biliknya untuk ambil pakaian kotor untuk dibasuh. Athir kata bilik abang Adib kemas, baju-baju tersusun rapi di dalam almari. Sebelum ni, kalau kat rumah kain baju dia bertaburan kat atas lantai.

Masing-masing perut sudah tersangat lapar kerana semuanya masih tak breakfast sebab nak makan sama-sama dengan abang Adib. Aku bawa balik abang Adib kat rumah baru untuk makan. Sebelum makan, Adib arahkan adik-adiknya supaya baca doa dulu untuk keberkatan menghadap rezeki.

Adib meminpin bacaan doa makan
Berselera betul Adib makan masakan umi dia
Adib menghabiskan 3 jam masa berkualiti untuk melayan adik-adik dia sambil membasuh jubah dan pakaiannya. Sebaik saja masuk waktu asar, Adib terus ajak aku untuk solat asar berjemaah sebab dia kata sayang nak tinggal sembahyang berjemaah. 4 hari dia berada di sana, satu waktu pun dia masih belum terlepas untuk sembahyang berjemaah. Masa dia sedang bersiap-siap memasukkan kain baju yang sudah dibasuh ke dalam plastik bag, umi dia sempat berbisik padaku " tak sia-sia kita hantar Adib belajar kat situ, memang ketara sangat perubahan dia setakat ni. Seronok hati tengok perubahannya".

Masa dah menunjukkan pukul 5.30 petang. Memang cepat masa berlalu. Adib sudah mulai risau takut-takut kami terlewat hantar dia. Adib takut melanggar disiplin kerana dia diajar supaya patuh kepada peraturan. Janji mesti ditepati. Sebelum pukul 6 petang, Adib wajib berada dalam perkarangan sekolah dia.

Syukurlah.. Adib nampaknya seronok belajar kat sekolah tu. Muka dia sudah berseri-seri.Apa yang aku bimbangkan selama ni diharap tidak menjadi kenyataan. Adib kuat tidur, Adib kuat makan, Adib kuat main game, Adib kuat berfacebook. Aku ingat Adib tak boleh ikut budaya islamik dan disiplin yang diterapkan oleh pihak sekolah tahfiz. Rupanya Adib tiada masalah untuk ikut segala peraturan kat situ. Tanpa televisyen, tanpa komputer, tanpa telefon bimbit, makan ala kadar saja tapi Adib boleh hidup. Harapan dan doaku agar Adib terus tabah melalui perjalanan hidup yang begitu asing baginya. Sanggup korbankan semua kemudahan dan kemewahan yang dikecapi dan hidup cara rasulullah. Hidup dengan kawan-kawan yang sealiran dengannya. Mencari ilmu agama buat bekalan untuk hidup dalam dunia yang penuh pancaroba.

No comments:

Post a Comment