Monday 24 December 2012

BERHATI-HATI BELI KERETA TERPAKAI

Baru 2 hari lepas aku buat entri Fenomena Tiada Banjir di Pantai Timur, tup...tup... hari ni dah banjir besar melanda. Biasanya kalau hujung bulan disember dah masuk banjir kali ketiga tapi tahun ni hujung bulan disember baru banjir melanda. Melepaslah aku untuk main air banjir kat kampung. Sebenarnya tidak ramai yang suka dengan kehadiran banjir kerana banyak yang menyusahkan tapi nak buat macam mana dah musim dia, nak tak nak kena bersedia dengan kehadiran banjir. Bagi yang tinggal di kawasan yang dinaiki air memang tak suka banjir, tapi bagi sesetengah orang yang rumahnya terletak di kawasan yang bebas daripada ditenggelami air banjir, mungkin ada yang suka banjir sebab suhu akan jadi sejuk dan redup sepanjang hari. Tidur malam pun lena bila diselangi dengan hujan sekali sekala. Bagi rumah yang beratap zink, menjadi satu terapi bila dengar hujan jatuh menimpa bumbung. 

Yang membuat sesetengah orang pening bila hadirnya musim banjir ialah kemusnahan harta benda yang tidak dapat dielakkan. Sesetengah peniaga mengalami kerugian yang amat besar pabila barangan dalam kedai mereka musnah ditenggelami air banjir. Kalau kedai runcit, mungkin kerugian tak sebesar mana tapi kalau kedai peralatan eletrik atau pasar raya, tentu pening kepala taukenya. Boleh lingkup perniagaan mereka sepertimana pernah berlaku di bandar Muar dan Kota Tinggi Johor suatu masa dulu. Begitu juga dengan tauke pengusaha kereta terpakai, kalau semua kereta pemeran yang tersusun rapi itu di tenggelami air, boleh tepuk dahi. Garu kepala di tempat yang tidak gatal taukenya. Kalau rambut yang kurang lebat, lagi banyak rambut gugur sampai botak tauke kedainya. Macam yang pernah berlaku kat Batu 3 Shah Alam tahun 2006, hampir semua kedai kereta terpakai yang bertaburan di kawasan tu mengalami nasib yang sama. Geran motosikal aku sampai sekarang tak dapat dikesan akibat dihanyutkan air banjir yang aku tinggal kat salah satu kedai kereta terpakai untuk memperbaharui cukai jalan. Bila aku tanya tauke kedai tu dia jawab " maaf cik, geran motosikal cik dah hilang dihanyutkan air banjir". Kesannya, sampai sekarang aku naik motosikal yang tak ada roadtax. Baru dua tiga hari lepas, tempat ni sekali lagi dilanda banjir besar. Banyak orang yang mengalami kerugian. Tapi dah takdir nak buat macam mana.

Ni yang membuat aku pening ni, eh kenapa pening pulak? ko bukan tinggal kat situ. Ye lah... memang aku tak tinggal kat situ. Tapi... aku baru dok berkira-kira nak beli kereta terpakai sebagai kereta kedua untuk angkut anak-anak pegi dan balik sekolah sebab dah nak pindah masuk rumah baru. Kawasan rumah baru belum ada sekolah, so.. nak kena hantar anak-anak sekolah yang jauh dari rumah. Hari-hari aku dok belek majalah Motor Trader dan dok selongkar dalam Mudah.com cari kereta yang cantik tapi murah. Aku takut terbeli kereta yang 'lemas air'. Biasanya pemilik kereta yang keretanya telah 'lemas air' akan cepat-cepat trade in kereta dia sebab kalau pakai lagi tentu akan memberi banyak masalah. Kita orang biasa mana boleh kesan kereta yang dah pernah 'menyelam dalam air banjir'. Kalau mekanik kereta mungkin tahu. Sekarang ni memang banyak kereta sakit macam tu sebab banjir tahun ni lebih agresif sikit. Berlaku secara tiba-tiba. Di tengah kota raya Kuala Lumpur dah berapa kali banjir kilat berlaku, hampir sebulan 2 kali walaupun ada lorong smart. Tentu banyak kereta yang terselam air. Di Shah Alam, Kajang dan Klang pun tak kurang hebatnya. Di Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Di Kota Bharu, Di Kuantan, Kuala Terengganu dan banyak tempat lagi banjir yang melanda, sudah tentu akan menenggelamkan banyak kereta. Mahu tak mahu, tuan punya kereta mesti tolak kereta dia dan beli yang baru. Siapa-siapa yang terbeli kereta sakit macam tu, nasibbb leeerr. Tauke kedai kereta terpakai mesti tak bagi tahu punyalah kereta yang lemas air. Lepas baiki.. baiki lagi. Apa nak buat, bertawakkal aje lee..Kalau kilang besar seperti HONDA, dia tak jual kereta yang dah tenggelam air. Dia lupus aje walaupun melibatkan kerugian kos yang amat besar. 
Dulu masa aku nak beli kereta terpakai jenama HONDA CIVIC kat Batu 3 Shah Alam, aku bawa kenalan aku yang kerja mekanik, nama dia Pendi. Dia selongkar bawah karpet kot2 ada kesan selut. Kemudian dia check celah-celah enjin. Dia jugak check bawah kereta takut2 ada kesan sambungan, manalah tahu kot2 terbeli kereta potong. Pah tu, dia test drive lebih kurang 5 KM. Bila dah confirm tak ada problem, baru dia suggest aku supaya beli kereta tu. Aku pun belilah, memang kereta tu tak de masalah selepas 5 tahun diguna pakai. Maknanya, kalau kita tengok kereta yang dari segi luaran memang tip top, harga pun memang murah. Kita jangan ghairah cepat-cepat bayar duit muka. Check dulu keseluruhan kereta tu. Semak kat JPJ dulu pastikan kereta tu tak pernah terlibat dengan kemalangan atau ada apa-apa masalah lain. Pastikan kereta yang nak kita beli tu dalam keadaan baik dari segi dalaman dan luaran. Ibarat kata sebiji durian yang kita nampak secara luaran memang elok, tapi bila dibelah.. hah! ada ulat di bahagian dalamnya. 
Konklusinya.. berhati-hati kalau nak beli kereta terpakai. Kalau ada kenalan yang bekerja sebagai mekanik kereta, boleh bawa dia untuk test drive.Mungkin dia tahu kot..













Deretan kereta ni sedia untuk dilupuskan. Cara ni baru betulll. Tak tipu pelanggan dan tak memberi masalah kepada pelanggan.
 p/s, semua gambar adalah dapatan daripada google.

2 comments:

  1. ada no tel Pendi mekanik tu tak? nak upah dia tengok keter 2nd hand nak bli :D

    ReplyDelete
  2. Bro beli kereta second kt shah alam area mana tu...bgi nama kedai,location ke.. nnti sy nak ke sana

    ReplyDelete